Nu kan du göra reseanmälan i 112 Suomi-appen

Mobilappen 112 Suomi utökar sitt serviceutbud den 17 augusti. I appen kan du nu också göra en reseanmälan.
112 Suomi är Nödcentralsverkets mobilapp som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer och myndigheter. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en omfattande servicehelhet för finländarnas säkerhet.
I augusti införs utrikesministeriets tjänst för reseanmälan i appen. Finländare som gjort en reseanmälan kan nås i olika nöd- eller krissituationer utomlands. Du kan också göra en reseanmälan på webbplatsen https://reseanmalan.fi.
Enligt chefen för utrikesministeriets enhet för konsulära ärenden Outi Saarikoski lönar det sig att göra en reseanmälan i synnerhet om du reser till ett riskområde.
– Men en reseanmälan kan du meddela utrikesministeriet uppgifter om din utlandsresa eller flyttning utomlands och dina kontaktuppgifter under resan. Till dem som gjort en reseanmälan kan sedan utrikesministeriet sända information om säkerhetsläget i landet och nå dem i en nödsituation. Vi rekommenderar att du gör en reseanmälan för alla utlandsresor, särskilt om du reser till ett riskområde. Det lönar sig också att registrera sig i tjänsten reseanmälan. Då kan du vid behov göra ändringar i din reseanmälan också efter att den skickats in.
Appen 112 Suomi har redan nästan 2 miljoner användare.
– Det är viktigt att finländarna hittar den service de behöver när hjälpbehovet överraskar. Vi är nöjda att appen nu också betjänar finländare som reser utomlands. Appen har för närvarande nästan 2 miljoner aktiva användare och vi hoppas att fler ska komma ihåg att använda den i nödsituationer, säger Marko Nieminen, chef för den operativa avdelningen vid Nödcentralsverket.
Utrikesministeriet och Nödcentralsverket rekommenderar att alla laddar ner appen 112 Suomi med tanke på nödsituationer.
Blanketten för reseanmälan finns i appen på fliken Tjänster under Nödläge eller problem utomlands / Reseanmälan till utrikesministeriet och även under Övriga tjänster / Reseanmälan till utrikesministeriet. Den nya tjänsten i appen 112 Suomi uppdateras dynamiskt från och med den 17 augusti och kräver att appen startas om.
See also
Record number of emergency calls interpreted
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.
The emergency number provides safety for children
Teaching children how to use the emergency number correctly is a safety action. It is important to talk to children about identifying emergencies and encourage them to report an emergency.