Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024
Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året
Under början av året rekryterades 61 nya nödcentraloperatörer till Nödcentralsverket, sjukfrånvaron började minska och personalens arbetstillfredsställelse ökade.
Textinmatning i realtid som nödmeddelandemetod 2025
Det kommer att vara möjligt att skicka nödmeddelanden i realtid (RTT) i slutet av 2025. Den nya nödmeddelandemetoden är särskilt användbar för personer som har svårt att höra eller tala. Vid Nödcentralsverket har man redan tagit de första stegen i utvecklingen av RTT.
Utvecklingen av ledningen av arbetsförmågan ger redan resultat
Ledarskapet har varit föremål för utveckling vid Nödcentralsverket under de senaste åren, och arbetet fortsätter. Ett område för utveckling har varit ledning av arbetsförmågan, som förbättrar personalens arbetshälsa.
Betydligt fler nödmeddelanden under första halvåret
Nödcentralsverket fick cirka 1,5 miljoner nödmeddelanden under första halvåret i år. Mängden är 10 procentenheter större än under motsvarande period året innan. Ökning skedde i huvudsak genom kontakter i ärenden som inte hör till nödcentralstjänsterna. Svarstiden på nödmeddelanden låg kvar på en utmärkt nivå.
Nu kan du göra reseanmälan i 112 Suomi-appen

Mobilappen 112 Suomi utökar sitt serviceutbud den 17 augusti. I appen kan du nu också göra en reseanmälan.
112 Suomi är Nödcentralsverkets mobilapp som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer och myndigheter. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en omfattande servicehelhet för finländarnas säkerhet.
I augusti införs utrikesministeriets tjänst för reseanmälan i appen. Finländare som gjort en reseanmälan kan nås i olika nöd- eller krissituationer utomlands. Du kan också göra en reseanmälan på webbplatsen https://reseanmalan.fi.
Enligt chefen för utrikesministeriets enhet för konsulära ärenden Outi Saarikoski lönar det sig att göra en reseanmälan i synnerhet om du reser till ett riskområde.
– Men en reseanmälan kan du meddela utrikesministeriet uppgifter om din utlandsresa eller flyttning utomlands och dina kontaktuppgifter under resan. Till dem som gjort en reseanmälan kan sedan utrikesministeriet sända information om säkerhetsläget i landet och nå dem i en nödsituation. Vi rekommenderar att du gör en reseanmälan för alla utlandsresor, särskilt om du reser till ett riskområde. Det lönar sig också att registrera sig i tjänsten reseanmälan. Då kan du vid behov göra ändringar i din reseanmälan också efter att den skickats in.
Appen 112 Suomi har redan nästan 2 miljoner användare.
– Det är viktigt att finländarna hittar den service de behöver när hjälpbehovet överraskar. Vi är nöjda att appen nu också betjänar finländare som reser utomlands. Appen har för närvarande nästan 2 miljoner aktiva användare och vi hoppas att fler ska komma ihåg att använda den i nödsituationer, säger Marko Nieminen, chef för den operativa avdelningen vid Nödcentralsverket.
Utrikesministeriet och Nödcentralsverket rekommenderar att alla laddar ner appen 112 Suomi med tanke på nödsituationer.
Blanketten för reseanmälan finns i appen på fliken Tjänster under Nödläge eller problem utomlands / Reseanmälan till utrikesministeriet och även under Övriga tjänster / Reseanmälan till utrikesministeriet. Den nya tjänsten i appen 112 Suomi uppdateras dynamiskt från och med den 17 augusti och kräver att appen startas om.