Nu kan du göra reseanmälan i 112 Suomi-appen
Mobilappen 112 Suomi utökar sitt serviceutbud den 17 augusti. I appen kan du nu också göra en reseanmälan.
112 Suomi är Nödcentralsverkets mobilapp som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer och myndigheter. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en omfattande servicehelhet för finländarnas säkerhet.
I augusti införs utrikesministeriets tjänst för reseanmälan i appen. Finländare som gjort en reseanmälan kan nås i olika nöd- eller krissituationer utomlands. Du kan också göra en reseanmälan på webbplatsen https://reseanmalan.fi.
Enligt chefen för utrikesministeriets enhet för konsulära ärenden Outi Saarikoski lönar det sig att göra en reseanmälan i synnerhet om du reser till ett riskområde.
– Men en reseanmälan kan du meddela utrikesministeriet uppgifter om din utlandsresa eller flyttning utomlands och dina kontaktuppgifter under resan. Till dem som gjort en reseanmälan kan sedan utrikesministeriet sända information om säkerhetsläget i landet och nå dem i en nödsituation. Vi rekommenderar att du gör en reseanmälan för alla utlandsresor, särskilt om du reser till ett riskområde. Det lönar sig också att registrera sig i tjänsten reseanmälan. Då kan du vid behov göra ändringar i din reseanmälan också efter att den skickats in.
Appen 112 Suomi har redan nästan 2 miljoner användare.
– Det är viktigt att finländarna hittar den service de behöver när hjälpbehovet överraskar. Vi är nöjda att appen nu också betjänar finländare som reser utomlands. Appen har för närvarande nästan 2 miljoner aktiva användare och vi hoppas att fler ska komma ihåg att använda den i nödsituationer, säger Marko Nieminen, chef för den operativa avdelningen vid Nödcentralsverket.
Utrikesministeriet och Nödcentralsverket rekommenderar att alla laddar ner appen 112 Suomi med tanke på nödsituationer.
Blanketten för reseanmälan finns i appen på fliken Tjänster under Nödläge eller problem utomlands / Reseanmälan till utrikesministeriet och även under Övriga tjänster / Reseanmälan till utrikesministeriet. Den nya tjänsten i appen 112 Suomi uppdateras dynamiskt från och med den 17 augusti och kräver att appen startas om.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.