Nu kan du göra reseanmälan i 112 Suomi-appen

Mobilappen 112 Suomi utökar sitt serviceutbud den 17 augusti. I appen kan du nu också göra en reseanmälan.
112 Suomi är Nödcentralsverkets mobilapp som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer och myndigheter. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en omfattande servicehelhet för finländarnas säkerhet.
I augusti införs utrikesministeriets tjänst för reseanmälan i appen. Finländare som gjort en reseanmälan kan nås i olika nöd- eller krissituationer utomlands. Du kan också göra en reseanmälan på webbplatsen https://reseanmalan.fi.
Enligt chefen för utrikesministeriets enhet för konsulära ärenden Outi Saarikoski lönar det sig att göra en reseanmälan i synnerhet om du reser till ett riskområde.
– Men en reseanmälan kan du meddela utrikesministeriet uppgifter om din utlandsresa eller flyttning utomlands och dina kontaktuppgifter under resan. Till dem som gjort en reseanmälan kan sedan utrikesministeriet sända information om säkerhetsläget i landet och nå dem i en nödsituation. Vi rekommenderar att du gör en reseanmälan för alla utlandsresor, särskilt om du reser till ett riskområde. Det lönar sig också att registrera sig i tjänsten reseanmälan. Då kan du vid behov göra ändringar i din reseanmälan också efter att den skickats in.
Appen 112 Suomi har redan nästan 2 miljoner användare.
– Det är viktigt att finländarna hittar den service de behöver när hjälpbehovet överraskar. Vi är nöjda att appen nu också betjänar finländare som reser utomlands. Appen har för närvarande nästan 2 miljoner aktiva användare och vi hoppas att fler ska komma ihåg att använda den i nödsituationer, säger Marko Nieminen, chef för den operativa avdelningen vid Nödcentralsverket.
Utrikesministeriet och Nödcentralsverket rekommenderar att alla laddar ner appen 112 Suomi med tanke på nödsituationer.
Blanketten för reseanmälan finns i appen på fliken Tjänster under Nödläge eller problem utomlands / Reseanmälan till utrikesministeriet och även under Övriga tjänster / Reseanmälan till utrikesministeriet. Den nya tjänsten i appen 112 Suomi uppdateras dynamiskt från och med den 17 augusti och kräver att appen startas om.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.