Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit

Hätäkeskuslaitoksen kansainväliseen numeroon voi soittaa tilanteissa, jolloin ilmoituksen tekijä on ulkomailla, mutta hätätilanne on Suomessa. Suomessa vastattavaan hätänumeroon 112 ei saa yhteyttä ulkomailta.
Hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön kansainvälisen numeron tilanteisiin, joissa henkilöllä on ulkomailla ollessaan tieto Suomessa olevasta hätätilanteesta tai muusta viranomaisten välittömiä toimia edellyttävästä tilanteesta.
– Ajoittain ulkomailla matkustaessaan suomalaisilla syntyy tarve saada kiireellisesti yhteys kotimaan hätäkeskusjärjestelmään. Tyypillisesti kyse on esimerkiksi iäkkäältä omaiselta tulleesta epämääräisestä avunpyynnöstä, jonka ulkomailla oleskeleva suomalainen saa tietoonsa. Olemme halunneet vastata tähän tarpeeseen lanseeraamalla Hätäkeskuslaitoksen kansainvälisen numeron, toteaa Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen.
Matilaisen mukaan numeroa päivystää Hätäkeskuslaitoksen johtokeskus. Johtokeskus siirtää puhelun oikeaan hätälinjaan, ja avun tarve arvioidaan muiden hätäpuheluiden tapaan hätäkeskuksen toimesta.
– Tähän asti ulkomailta tulleet yhteydenotot on hoidettu usean välikäden kautta, ja se on hankaloittanut ja viivästyttänyt avunsaantia. Uuden palvelunumeromme myötä suomalainen saa yhteyden kotimaansa hätäkeskusjärjestelmään ilman yhteydenottoa paikallisen maan hätäkeskukseen. Olemme tyytyväisiä, että voimme nyt vastata tähän palvelutarpeeseen.
Hätäkeskuslaitoksen kansainvälinen numero: +358 9 2297 0908. Numero löytyy 112 Suomi -sovelluksen päivystysnumerot -välilehdeltä. Päivitys vaatii sovelluksen uudellen käynnistämisen.
See also
Record number of emergency calls interpreted
Guide on how to prepare for incidents and crises now available in the 112 Suomi app
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.