Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit

Hätäkeskuslaitoksen kansainväliseen numeroon voi soittaa tilanteissa, jolloin ilmoituksen tekijä on ulkomailla, mutta hätätilanne on Suomessa. Suomessa vastattavaan hätänumeroon 112 ei saa yhteyttä ulkomailta.
Hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön kansainvälisen numeron tilanteisiin, joissa henkilöllä on ulkomailla ollessaan tieto Suomessa olevasta hätätilanteesta tai muusta viranomaisten välittömiä toimia edellyttävästä tilanteesta.
– Ajoittain ulkomailla matkustaessaan suomalaisilla syntyy tarve saada kiireellisesti yhteys kotimaan hätäkeskusjärjestelmään. Tyypillisesti kyse on esimerkiksi iäkkäältä omaiselta tulleesta epämääräisestä avunpyynnöstä, jonka ulkomailla oleskeleva suomalainen saa tietoonsa. Olemme halunneet vastata tähän tarpeeseen lanseeraamalla Hätäkeskuslaitoksen kansainvälisen numeron, toteaa Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen.
Matilaisen mukaan numeroa päivystää Hätäkeskuslaitoksen johtokeskus. Johtokeskus siirtää puhelun oikeaan hätälinjaan, ja avun tarve arvioidaan muiden hätäpuheluiden tapaan hätäkeskuksen toimesta.
– Tähän asti ulkomailta tulleet yhteydenotot on hoidettu usean välikäden kautta, ja se on hankaloittanut ja viivästyttänyt avunsaantia. Uuden palvelunumeromme myötä suomalainen saa yhteyden kotimaansa hätäkeskusjärjestelmään ilman yhteydenottoa paikallisen maan hätäkeskukseen. Olemme tyytyväisiä, että voimme nyt vastata tähän palvelutarpeeseen.
Hätäkeskuslaitoksen kansainvälinen numero: +358 9 2297 0908. Numero löytyy 112 Suomi -sovelluksen päivystysnumerot -välilehdeltä. Päivitys vaatii sovelluksen uudellen käynnistämisen.
See also
Record number of emergency calls interpreted
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.