Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit
Hätäkeskuslaitoksen kansainväliseen numeroon voi soittaa tilanteissa, jolloin ilmoituksen tekijä on ulkomailla, mutta hätätilanne on Suomessa. Suomessa vastattavaan hätänumeroon 112 ei saa yhteyttä ulkomailta.
Hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön kansainvälisen numeron tilanteisiin, joissa henkilöllä on ulkomailla ollessaan tieto Suomessa olevasta hätätilanteesta tai muusta viranomaisten välittömiä toimia edellyttävästä tilanteesta.
– Ajoittain ulkomailla matkustaessaan suomalaisilla syntyy tarve saada kiireellisesti yhteys kotimaan hätäkeskusjärjestelmään. Tyypillisesti kyse on esimerkiksi iäkkäältä omaiselta tulleesta epämääräisestä avunpyynnöstä, jonka ulkomailla oleskeleva suomalainen saa tietoonsa. Olemme halunneet vastata tähän tarpeeseen lanseeraamalla Hätäkeskuslaitoksen kansainvälisen numeron, toteaa Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen.
Matilaisen mukaan numeroa päivystää Hätäkeskuslaitoksen johtokeskus. Johtokeskus siirtää puhelun oikeaan hätälinjaan, ja avun tarve arvioidaan muiden hätäpuheluiden tapaan hätäkeskuksen toimesta.
– Tähän asti ulkomailta tulleet yhteydenotot on hoidettu usean välikäden kautta, ja se on hankaloittanut ja viivästyttänyt avunsaantia. Uuden palvelunumeromme myötä suomalainen saa yhteyden kotimaansa hätäkeskusjärjestelmään ilman yhteydenottoa paikallisen maan hätäkeskukseen. Olemme tyytyväisiä, että voimme nyt vastata tähän palvelutarpeeseen.
Hätäkeskuslaitoksen kansainvälinen numero: +358 9 2297 0908. Numero löytyy 112 Suomi -sovelluksen päivystysnumerot -välilehdeltä. Päivitys vaatii sovelluksen uudellen käynnistämisen.