Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit

Hätäkeskuslaitoksen kansainväliseen numeroon voi soittaa tilanteissa, jolloin ilmoituksen tekijä on ulkomailla, mutta hätätilanne on Suomessa. Suomessa vastattavaan hätänumeroon 112 ei saa yhteyttä ulkomailta.
Hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön kansainvälisen numeron tilanteisiin, joissa henkilöllä on ulkomailla ollessaan tieto Suomessa olevasta hätätilanteesta tai muusta viranomaisten välittömiä toimia edellyttävästä tilanteesta.
– Ajoittain ulkomailla matkustaessaan suomalaisilla syntyy tarve saada kiireellisesti yhteys kotimaan hätäkeskusjärjestelmään. Tyypillisesti kyse on esimerkiksi iäkkäältä omaiselta tulleesta epämääräisestä avunpyynnöstä, jonka ulkomailla oleskeleva suomalainen saa tietoonsa. Olemme halunneet vastata tähän tarpeeseen lanseeraamalla Hätäkeskuslaitoksen kansainvälisen numeron, toteaa Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen.
Matilaisen mukaan numeroa päivystää Hätäkeskuslaitoksen johtokeskus. Johtokeskus siirtää puhelun oikeaan hätälinjaan, ja avun tarve arvioidaan muiden hätäpuheluiden tapaan hätäkeskuksen toimesta.
– Tähän asti ulkomailta tulleet yhteydenotot on hoidettu usean välikäden kautta, ja se on hankaloittanut ja viivästyttänyt avunsaantia. Uuden palvelunumeromme myötä suomalainen saa yhteyden kotimaansa hätäkeskusjärjestelmään ilman yhteydenottoa paikallisen maan hätäkeskukseen. Olemme tyytyväisiä, että voimme nyt vastata tähän palvelutarpeeseen.
Hätäkeskuslaitoksen kansainvälinen numero: +358 9 2297 0908. Numero löytyy 112 Suomi -sovelluksen päivystysnumerot -välilehdeltä. Päivitys vaatii sovelluksen uudellen käynnistämisen.
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.