Du är utomlands och får höra om en brådskande nödsituation i Finland – Gör så här

Du kan ringa Nödcentralsverkets internationella nummer i situationer där anmälaren är utomlands men nödsituationen pågår i Finland. Nödnumret 112 som besvaras i Finland kan inte kontaktas från utlandet.
Nödcentralsverket har tagit i bruk ett internationellt nummer för situationer där en person som är utomlands har kännedom om en nödsituation som pågår i Finland eller någon annan situation som kräver omedelbara myndighetsåtgärder.
– Nu och då uppstår det ett brådskande behov hos finländare som reser utomlands att kontakta nödcentralssystemet i hemlandet. Vanligtvis är det till exempel fråga om en vag begäran om hjälp från en äldre familjemedlem, som en finländare som vistas utomlands får kännedom om. Vi har velat svara på detta behov genom att lansera Nödcentralsverkets internationella nummer, konstaterar Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral.
Enligt Matilainen är Nödcentralsverkets ledningscentral jourhavande. Ledningscentralen överför samtalet till rätt nödlinje, och behovet av hjälp bedöms av nödcentralen såsom vid andra nödsamtal.
– Hittills har kontakter från utlandet hanterats med hjälp av flera mellanhänder, vilket har försvårat och fördröjt hjälpen. Med vårt nya servicenummer kan finländare kontakta nödcentralssystemet i hemlandet utan att ta kontakt med det lokala landets nödcentral. Vi är glada över att vi nu kan svara på detta servicebehov.
Nödcentralsverkets internationella nummer: +358 9 2297 0908. Numret finns på fliken journummer i 112 Suomi-appen.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.