Du är utomlands och får höra om en brådskande nödsituation i Finland – Gör så här

Du kan ringa Nödcentralsverkets internationella nummer i situationer där anmälaren är utomlands men nödsituationen pågår i Finland. Nödnumret 112 som besvaras i Finland kan inte kontaktas från utlandet.
Nödcentralsverket har tagit i bruk ett internationellt nummer för situationer där en person som är utomlands har kännedom om en nödsituation som pågår i Finland eller någon annan situation som kräver omedelbara myndighetsåtgärder.
– Nu och då uppstår det ett brådskande behov hos finländare som reser utomlands att kontakta nödcentralssystemet i hemlandet. Vanligtvis är det till exempel fråga om en vag begäran om hjälp från en äldre familjemedlem, som en finländare som vistas utomlands får kännedom om. Vi har velat svara på detta behov genom att lansera Nödcentralsverkets internationella nummer, konstaterar Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral.
Enligt Matilainen är Nödcentralsverkets ledningscentral jourhavande. Ledningscentralen överför samtalet till rätt nödlinje, och behovet av hjälp bedöms av nödcentralen såsom vid andra nödsamtal.
– Hittills har kontakter från utlandet hanterats med hjälp av flera mellanhänder, vilket har försvårat och fördröjt hjälpen. Med vårt nya servicenummer kan finländare kontakta nödcentralssystemet i hemlandet utan att ta kontakt med det lokala landets nödcentral. Vi är glada över att vi nu kan svara på detta servicebehov.
Nödcentralsverkets internationella nummer: +358 9 2297 0908. Numret finns på fliken journummer i 112 Suomi-appen.
Se även
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.