You are abroad and you receive information about an emergency situation in Finland – This is what you should do

The Emergency Response Centre Agency's international emergency number can be called in situations where the notifier is abroad but the emergency is in Finland. The emergency number 112 in Finland cannot be reached from abroad.
The Emergency Response Centre Agency has introduced an international number for situations where a person has information about an emergency situation in Finland or another situation requiring immediate action by the authorities while abroad.
– When traveling abroad, people occasionally have an urgent need to connect to the Finnish emergency centre system. Typically, this can be a vague request for help from an elderly relative, which the person abroad becomes aware of. We have wanted to meet this need by launching the Emergency Response Centre Agency's international number, says Lasse Matilainen, Head of the Emergency Response Command Centre.
According to Matilainen, the number is monitored by the Emergency Response Centre Agency. The Command Centre transfers the call to the correct emergency line, and the need for assistance is assessed by the emergency centre, as it is done with other emergency calls.
– Until now, contacts from abroad have been handled through several intermediaries, which has made it difficult and delayed receiving help. With our new service number, Finnish people can now connect to their country's emergency centre system without contacting the local country's emergency centre. We are pleased that we can now meet this service need.
The international number of the Emergency Response Centre Agency: +358 9 2297 0908. The number can be found in the 112 Suomi application's Emergency Numbers tab.
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.