Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Du är utomlands och får höra om en brådskande nödsituation i Finland – Gör så här
Du kan ringa Nödcentralsverkets internationella nummer i situationer där anmälaren är utomlands men nödsituationen pågår i Finland. Nödnumret 112 som besvaras i Finland kan inte kontaktas från utlandet.
Nödcentralsverket har tagit i bruk ett internationellt nummer för situationer där en person som är utomlands har kännedom om en nödsituation som pågår i Finland eller någon annan situation som kräver omedelbara myndighetsåtgärder.
– Nu och då uppstår det ett brådskande behov hos finländare som reser utomlands att kontakta nödcentralssystemet i hemlandet. Vanligtvis är det till exempel fråga om en vag begäran om hjälp från en äldre familjemedlem, som en finländare som vistas utomlands får kännedom om. Vi har velat svara på detta behov genom att lansera Nödcentralsverkets internationella nummer, konstaterar Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral.
Enligt Matilainen är Nödcentralsverkets ledningscentral jourhavande. Ledningscentralen överför samtalet till rätt nödlinje, och behovet av hjälp bedöms av nödcentralen såsom vid andra nödsamtal.
– Hittills har kontakter från utlandet hanterats med hjälp av flera mellanhänder, vilket har försvårat och fördröjt hjälpen. Med vårt nya servicenummer kan finländare kontakta nödcentralssystemet i hemlandet utan att ta kontakt med det lokala landets nödcentral. Vi är glada över att vi nu kan svara på detta servicebehov.
Nödcentralsverkets internationella nummer: +358 9 2297 0908. Numret finns på fliken journummer i 112 Suomi-appen.