Du är utomlands och får höra om en brådskande nödsituation i Finland – Gör så här

Du kan ringa Nödcentralsverkets internationella nummer i situationer där anmälaren är utomlands men nödsituationen pågår i Finland. Nödnumret 112 som besvaras i Finland kan inte kontaktas från utlandet.
Nödcentralsverket har tagit i bruk ett internationellt nummer för situationer där en person som är utomlands har kännedom om en nödsituation som pågår i Finland eller någon annan situation som kräver omedelbara myndighetsåtgärder.
– Nu och då uppstår det ett brådskande behov hos finländare som reser utomlands att kontakta nödcentralssystemet i hemlandet. Vanligtvis är det till exempel fråga om en vag begäran om hjälp från en äldre familjemedlem, som en finländare som vistas utomlands får kännedom om. Vi har velat svara på detta behov genom att lansera Nödcentralsverkets internationella nummer, konstaterar Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral.
Enligt Matilainen är Nödcentralsverkets ledningscentral jourhavande. Ledningscentralen överför samtalet till rätt nödlinje, och behovet av hjälp bedöms av nödcentralen såsom vid andra nödsamtal.
– Hittills har kontakter från utlandet hanterats med hjälp av flera mellanhänder, vilket har försvårat och fördröjt hjälpen. Med vårt nya servicenummer kan finländare kontakta nödcentralssystemet i hemlandet utan att ta kontakt med det lokala landets nödcentral. Vi är glada över att vi nu kan svara på detta servicebehov.
Nödcentralsverkets internationella nummer: +358 9 2297 0908. Numret finns på fliken journummer i 112 Suomi-appen.
See also
Record number of emergency calls interpreted
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.