112 Suomi -sovellus

112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen mobiilisovellus, jonka sisältöä kehitetään yhteistyössä suomalaisten turvallisuustoimijoiden kanssa. Ilmaisen sovelluksen tarkoituksena on, että käyttäjä löytää tarvitsemansa palvelun hätä- ja ongelmatilanteissa. 112 Suomi -sovelluksen palvelut jakautuvat sijaintitiedon välittämiseen, päivystyspalveluihin ja tiedotteisiin. Kaikki palvelut ovat valtakunnallisia. 

Kun hätäpuhelun soittaa sovelluksen kautta, sijaintitieto välittyy automaattisesti hätäkeskukseen. Sijainti välittyy myös Tienkäyttäjän linjalle, Meripelastuskeskukseen sekä Kelan etätulkkaukseen sovelluksen kautta soitettaessa.   

Palvelut-välilehdelle on koottu päivystysnumeroita kiireettömään avuntarpeeseen. Lisäksi sovelluksesta voi tarkistaa lähimmän sydäniskurin sijainnin ja tehdä matkustusilmoituksen ulkoministeriölle. Toimintaohjeista löytyy veneilijöille suunnatut toimintakortit hätä- ja ongelmatilanteiden varalle sekä ohjeet aivoverenkiertohäiriön oireiden tunnistamiseen.   

Alueelliset vaara- ja viranomaistiedotteet saa sovellukseen puhelimen sijaintitiedon perusteella. Tiedote saapuu sovellukseen myös tilanteissa, jolloin henkilö siirtyy vaaran vaikutusalueelle. 112 Suomi on lakisääteinen vaaratiedotekanava. 

Sovelluksen käyttöönotto 

  1. Lataa maksuton sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store).
  2. Käynnistä sovellus, syötä puhelinnumero ja valitse kieli (suomi, ruotsi tai englanti). Saat kaikki ominaisuudet käyttöön antamalla luvan sovelluksen esittämiin kysymyksiin. Kysymyksissä on käyttöjärjestelmäkohtaisia eroja. 
  3. Aseta ikoni puhelimen aloitusnäyttöön niin, että se on nopeasti löydettävissä.  
  4. Tämän jälkeen sovellus on valmis käytettäväksi.
  • Oppiminen jatkuu työuralla

    Hätäkeskuspäivystäjät, kuten ihmiset ylipäätään ovat erilaisia. He oppivat eri tavoin ja ovat uransa eri vaiheissa. Asiantuntija Pia Latva kertoo, että hätäkeskuspäivystäjän ammatissa oppiminen jatkuu koko työuran ajan toimintaympäristön muuttuessa.

  • Työpäivä päivystyssalissa

    Ylipäivystäjä Aapo Asumaniemi kuvailee, mitä kaikkea hätäkeskuspäivystäjän työpäivään sisältyy. Onnistunut elvytys, päivystäjän toimien ansiosta kiinni jäänyt rikollinen, tulipalon alkusammutus, joka estää isommat lisävahingot, onnistunut synnytyspuhelu ja vastasyntyneen itku luurin toisessa päässä. Siinä muutamia esimerkkejä, joiden takia tätä työtä on varsin hienoa tehdä. 

  • Hätä­numeroon kuulumattomat ilmoitukset

    Keskimäärin joka neljäs ilmoitus ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkinen kuvailee, minkälaisia hätänumeroon kuulumattomat ilmoitukset ovat.