Hätäliikenne

""

Suomessa yhteydenotot hätänumeroon 112 ovat maksuttomia. Hätäilmoitus voidaan tehdä suomalaisesta ja ulkomaalaisesta puhelinliittymästä, SIM-kortittomasta puhelimesta sekä sellaisesta liittymästä, missä ei ole saldoa. 

Hätäliikenteen ohjauksella varmistetaan, että hätäpuhelu yhdistyy ensisijaisesti tapahtuma-alueen omaan hätäkeskukseen. Hätäkeskustietojärjestelmän avulla hätäilmoitus siirtyy automaattisesti tietyn odotusajan jälkeen mihin tahansa hätäkeskukseen vapaalle hätäkeskuspäivystäjälle. Hätäkeskuslaitos voi itse säätää aikaa.  

Hätäpuheluilla on puhelinverkossa tavallista korkeampi prioriteetti. Tämä tarkoittaa sitä, että hätäpuhelu yhdistyy normaalia puhelua paremmin erilaisissa viestintäverkon ruuhka- ja häiriötilanteissa. 

  • Oppiminen jatkuu työuralla

    Hätäkeskuspäivystäjät, kuten ihmiset ylipäätään ovat erilaisia. He oppivat eri tavoin ja ovat uransa eri vaiheissa. Asiantuntija Pia Latva kertoo, että hätäkeskuspäivystäjän ammatissa oppiminen jatkuu koko työuran ajan toimintaympäristön muuttuessa.

  • Työpäivä päivystyssalissa

    Ylipäivystäjä Aapo Asumaniemi kuvailee, mitä kaikkea hätäkeskuspäivystäjän työpäivään sisältyy. Onnistunut elvytys, päivystäjän toimien ansiosta kiinni jäänyt rikollinen, tulipalon alkusammutus, joka estää isommat lisävahingot, onnistunut synnytyspuhelu ja vastasyntyneen itku luurin toisessa päässä. Siinä muutamia esimerkkejä, joiden takia tätä työtä on varsin hienoa tehdä. 

  • Hätä­numeroon kuulumattomat ilmoitukset

    Keskimäärin joka neljäs ilmoitus ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkinen kuvailee, minkälaisia hätänumeroon kuulumattomat ilmoitukset ovat.