Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
112-dagen firas virtuellt den 11 februari
EU:s gemensamma nödnummerdag firas den 11 februari 2021. I år firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rättighet".
Enligt Katri Kalliomäki, kommunikationsexpert på Nödcentralsverket, är syftet med 112-dagen att öka medborgarnas kunskap om säkerhet och den positiva inställningen till detta. 112-dagen är också en påminnelse om Europas gemensamma nödnummer 112 och hur man agerar i en nödsituation.
- På den nationella 112-dagen informerar säkerhetsaktörerna tillsammans medborgarna om frågor som gäller säkerheten i vardagen, om förebyggande av faror och om rätt handlingssätt när en nödsituation överraskar. Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet.
Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet.
Varje år har evenemang ordnats på olika håll i Finland under 112-dagen, men på grund av coronakrisen ordnas kampanjen nu virtuellt för första gången. Kampanjens festdag är den 11 februari, men kampanjen pågår hela veckan.
- Under 112-dagen kan vem som helst – en privatperson, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller organisation – dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom uppmuntrar vi att delta i Tack-utmaningen som lanserades av Europeiska nödnummerorganisationen, där vem som helst kan tacka säkerhetsaktörer genom att använda hashtaggen #thankyouchain. Tusentals människor är verksamma i den hjälpande kedjan. De utför ett värdefullt arbete för säkerheten. Vi vill utmana er att tacka hjälpkedjan, säger Kalliomäki.
Så här deltar du i den virtuella 112-dagen
• Dela säkerhetsinformation på olika kanaler med hashtaggen #112paiva #112dagen #112day
• Använd bilder i sociala media på adressen 112-paiva.fi
• Delta i tack-utmaningen och tacka dem som hjälper dig i sociala media.
Test av varningsmeddelanden på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen den 11.2.2021 kl. 11.20. Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för nödmeddelanden också i radio.
Nödcentralsverket deltar i testningen genom att förmedla nödmeddelanden via 112 Suomi-appen och publicera dem på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och på Facebook- och Twitter-konton.
Testet utförs av Rundradion Ab, Digita Oy och Nödcentralsverket.
112-dagen
• 112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
• Kampanjens festdag är den 11 februari varje år och kampanjen är i gång hela veckan.
• År 2008 firades den första gemensamma 112-dagen i Europa.
• Inrikesminister Maria Ohisalo är beskyddare för kampanjen.
• I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, organisation, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation.