112-dagen firas virtuellt den 11 februari
EU:s gemensamma nödnummerdag firas den 11 februari 2021. I år firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rättighet".
Enligt Katri Kalliomäki, kommunikationsexpert på Nödcentralsverket, är syftet med 112-dagen att öka medborgarnas kunskap om säkerhet och den positiva inställningen till detta. 112-dagen är också en påminnelse om Europas gemensamma nödnummer 112 och hur man agerar i en nödsituation.
- På den nationella 112-dagen informerar säkerhetsaktörerna tillsammans medborgarna om frågor som gäller säkerheten i vardagen, om förebyggande av faror och om rätt handlingssätt när en nödsituation överraskar. Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet.
Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet.
Varje år har evenemang ordnats på olika håll i Finland under 112-dagen, men på grund av coronakrisen ordnas kampanjen nu virtuellt för första gången. Kampanjens festdag är den 11 februari, men kampanjen pågår hela veckan.
- Under 112-dagen kan vem som helst – en privatperson, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller organisation – dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom uppmuntrar vi att delta i Tack-utmaningen som lanserades av Europeiska nödnummerorganisationen, där vem som helst kan tacka säkerhetsaktörer genom att använda hashtaggen #thankyouchain. Tusentals människor är verksamma i den hjälpande kedjan. De utför ett värdefullt arbete för säkerheten. Vi vill utmana er att tacka hjälpkedjan, säger Kalliomäki.
Så här deltar du i den virtuella 112-dagen
• Dela säkerhetsinformation på olika kanaler med hashtaggen #112paiva #112dagen #112day
• Använd bilder i sociala media på adressen 112-paiva.fi
• Delta i tack-utmaningen och tacka dem som hjälper dig i sociala media.
Test av varningsmeddelanden på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen den 11.2.2021 kl. 11.20. Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för nödmeddelanden också i radio.
Nödcentralsverket deltar i testningen genom att förmedla nödmeddelanden via 112 Suomi-appen och publicera dem på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och på Facebook- och Twitter-konton.
Testet utförs av Rundradion Ab, Digita Oy och Nödcentralsverket.
112-dagen
• 112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
• Kampanjens festdag är den 11 februari varje år och kampanjen är i gång hela veckan.
• År 2008 firades den första gemensamma 112-dagen i Europa.
• Inrikesminister Maria Ohisalo är beskyddare för kampanjen.
• I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, organisation, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation.
Se även
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.