112-dagen firas virtuellt den 11 februari
EU:s gemensamma nödnummerdag firas den 11 februari 2021. I år firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rättighet".
Enligt Katri Kalliomäki, kommunikationsexpert på Nödcentralsverket, är syftet med 112-dagen att öka medborgarnas kunskap om säkerhet och den positiva inställningen till detta. 112-dagen är också en påminnelse om Europas gemensamma nödnummer 112 och hur man agerar i en nödsituation.
- På den nationella 112-dagen informerar säkerhetsaktörerna tillsammans medborgarna om frågor som gäller säkerheten i vardagen, om förebyggande av faror och om rätt handlingssätt när en nödsituation överraskar. Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet.
Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet.
Varje år har evenemang ordnats på olika håll i Finland under 112-dagen, men på grund av coronakrisen ordnas kampanjen nu virtuellt för första gången. Kampanjens festdag är den 11 februari, men kampanjen pågår hela veckan.
- Under 112-dagen kan vem som helst – en privatperson, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller organisation – dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom uppmuntrar vi att delta i Tack-utmaningen som lanserades av Europeiska nödnummerorganisationen, där vem som helst kan tacka säkerhetsaktörer genom att använda hashtaggen #thankyouchain. Tusentals människor är verksamma i den hjälpande kedjan. De utför ett värdefullt arbete för säkerheten. Vi vill utmana er att tacka hjälpkedjan, säger Kalliomäki.
Så här deltar du i den virtuella 112-dagen
• Dela säkerhetsinformation på olika kanaler med hashtaggen #112paiva #112dagen #112day
• Använd bilder i sociala media på adressen 112-paiva.fi
• Delta i tack-utmaningen och tacka dem som hjälper dig i sociala media.
Test av varningsmeddelanden på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen den 11.2.2021 kl. 11.20. Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för nödmeddelanden också i radio.
Nödcentralsverket deltar i testningen genom att förmedla nödmeddelanden via 112 Suomi-appen och publicera dem på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och på Facebook- och Twitter-konton.
Testet utförs av Rundradion Ab, Digita Oy och Nödcentralsverket.
112-dagen
• 112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
• Kampanjens festdag är den 11 februari varje år och kampanjen är i gång hela veckan.
• År 2008 firades den första gemensamma 112-dagen i Europa.
• Inrikesminister Maria Ohisalo är beskyddare för kampanjen.
• I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, organisation, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.