Hätäkeskuslaitos parantaa saavutettavuutta 112 Suomi -sovelluksen ja 112.fi -verkkosivujen osalta

Huhtikuussa 2019 voimaan tullut digipalvelulaki velvoittaa julkista sektoria noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Lain taustalla on Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi. Lisäksi taustalla vaikuttaa YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, joka korostaa erityisryhmien osallisuutta ja mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin myös digitaalisessa ympäristössä.
Hätäkeskuslaitos on auditoinut 112 Suomi -mobiilisovelluksen ja 112.fi -verkkosivuston saavutettavuuden kesän aikana. Sovellusta ja verkkosivua kehitetään kattavien raporttien pohjalta, jotta niitä voidaan jatkossa entistä paremmin käyttää avustavalla teknologialla.
Aluehallintovirasto valvoo digipalvelulain toteutumista
112 Suomi -sovellus on valittu mobiilisovellusten kattavan saavutettavuusvalvonnan ohjelmaan. Sovellus tullaan arviomaan vuoden 2021 tarkastelujaksolla valvovan viranomaisen Aluehallintoviraston (AVI) toimesta. Kesällä toteutetun ulkopuolisen auditoinnin seurauksena Hätäkeskuslaitos on jo käynnistänyt korjaustoimenpiteet saavutettavuuden parantamiseksi sovelluksen osalta ja ne pyritään saattamaan loppuun kevääseen 2022 mennessä.
Verkkosivujen osalta sivusto kattaa jo hyvin saavutettavuusvaatimukset, mutta korjauksia tullaan vielä tekemään. Erityisesti painopiste on navigoinnin ja ruudunlukuohjelman käytön loogisuudessa. Verkkosivusto ei valikoitunut AVI:n laajaan valvontaan tänä vuonna.
Saavutettavuus koskee kaikkia viraston digipalveluita
Strategiaohjelman 2021-2024 mukaan Hätäkeskuslaitos on sitoutunut tuottamaan laadukasta, luotettavaa ja yhdenvertaista hätäkeskuspalvelua. Hätäkeskuslaitoksen digipalvelujen ja hätäkeskuspalvelujen kehityksessä ja palveluiden tarjoamisessa otetaan huomioon erityisryhmät entistä paremmin. Esimerkiksi tänä vuonna on yhdessä Kelan kanssa käynnistetty kokeilu viittomakielisestä hätäilmoituspalvelusta ja hätäilmoituksen on voinut tehdä tekstiviestillä vuodesta 2017. Palvelu vaatii rekisteröitymisen.
112 Suomi -sovelluksen ja 112.fi verkkosivuston saavutettavuusselosteessa on esitetty auditoinnin huomiot. Selosteita päivitetään korjausten edetessä.
Haluatko jättää palautetta saavutettavuudesta. Voit tehdä sen Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella. Vastaamme palautteeseen, mikäli se ei ole nimetöntä, ja kehitämme sen avulla palveluja entistä saavutettavammaksi.
See also
2024 in review
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The emergency number provides safety for children
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.
The emergency number provides safety for children
Teaching children how to use the emergency number correctly is a safety action. It is important to talk to children about identifying emergencies and encourage them to report an emergency.