Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Hätäkeskuslaitos parantaa saavutettavuutta 112 Suomi -sovelluksen ja 112.fi -verkkosivujen osalta
Huhtikuussa 2019 voimaan tullut digipalvelulaki velvoittaa julkista sektoria noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Lain taustalla on Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi. Lisäksi taustalla vaikuttaa YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, joka korostaa erityisryhmien osallisuutta ja mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin myös digitaalisessa ympäristössä.
Hätäkeskuslaitos on auditoinut 112 Suomi -mobiilisovelluksen ja 112.fi -verkkosivuston saavutettavuuden kesän aikana. Sovellusta ja verkkosivua kehitetään kattavien raporttien pohjalta, jotta niitä voidaan jatkossa entistä paremmin käyttää avustavalla teknologialla.
Aluehallintovirasto valvoo digipalvelulain toteutumista
112 Suomi -sovellus on valittu mobiilisovellusten kattavan saavutettavuusvalvonnan ohjelmaan. Sovellus tullaan arviomaan vuoden 2021 tarkastelujaksolla valvovan viranomaisen Aluehallintoviraston (AVI) toimesta. Kesällä toteutetun ulkopuolisen auditoinnin seurauksena Hätäkeskuslaitos on jo käynnistänyt korjaustoimenpiteet saavutettavuuden parantamiseksi sovelluksen osalta ja ne pyritään saattamaan loppuun kevääseen 2022 mennessä.
Verkkosivujen osalta sivusto kattaa jo hyvin saavutettavuusvaatimukset, mutta korjauksia tullaan vielä tekemään. Erityisesti painopiste on navigoinnin ja ruudunlukuohjelman käytön loogisuudessa. Verkkosivusto ei valikoitunut AVI:n laajaan valvontaan tänä vuonna.
Saavutettavuus koskee kaikkia viraston digipalveluita
Strategiaohjelman 2021-2024 mukaan Hätäkeskuslaitos on sitoutunut tuottamaan laadukasta, luotettavaa ja yhdenvertaista hätäkeskuspalvelua. Hätäkeskuslaitoksen digipalvelujen ja hätäkeskuspalvelujen kehityksessä ja palveluiden tarjoamisessa otetaan huomioon erityisryhmät entistä paremmin. Esimerkiksi tänä vuonna on yhdessä Kelan kanssa käynnistetty kokeilu viittomakielisestä hätäilmoituspalvelusta ja hätäilmoituksen on voinut tehdä tekstiviestillä vuodesta 2017. Palvelu vaatii rekisteröitymisen.
112 Suomi -sovelluksen ja 112.fi verkkosivuston saavutettavuusselosteessa on esitetty auditoinnin huomiot. Selosteita päivitetään korjausten edetessä.
Haluatko jättää palautetta saavutettavuudesta. Voit tehdä sen Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella. Vastaamme palautteeseen, mikäli se ei ole nimetöntä, ja kehitämme sen avulla palveluja entistä saavutettavammaksi.