Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Lapset ovat erinomaisia hätäilmoituksen tekijöitä, vaikkei heidän koskaan soisi joutuvan hätätilanteisiin. Heille on kuitenkin tärkeää opettaa hätänumeron oikeaa käyttöä siinä missä aikuisillekin. Opetuksessa on tärkeää ottaa huomioon lapsen ikä ja hänen oma toimintaympäristönsä. Keskeistä on vahvistaa turvallisuuden tunnetta - hätätilanne ei ole lapsen tai nuoren vastuulla, vaan apu löytyy numerosta 112.
− Tärkeintä on, että jokainen meistä tunnistaa milloin tulee soittaa, eli tunnistaa hätätilanteen. Sitä ei tarvitse jännittää, ettei tiedä mitä hätälinjalla tulee kertoa, sillä hätäkeskuspäivystäjät osaavat ottaa puhelun haltuun ja kysyä oikeita asioita. Tilanteen tunnistamisen lisäksi voi olla hyvä harjoitella myös soittamista: vieraan ihmisen kanssa puhuminen puhelimessa on monelle vieras ajatus, kun arjessa vuorovaikutus hoituu chattien ja muiden viestien välityksellä, viestintäasiantuntija Patrick Tiainen Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Nuorten hätänumeron opettamisessa on keskeistä huomioida myös sosiaalinen media, verkkovälitteinen rikollisuus ja esimerkiksi somehaasteiden aiheuttamat vaaratilanteet. On tärkeää välittää relevantti mielikuva tilanteista, jolloin tulee tehdä hätäilmoitus. Hätäilmoituksen tekeminen voi keskeyttää vaarallisen toiminnan, ja ennaltaehkäistä vakavia vahinkoja. Rohkeutta on ilmoittaa.
EU-hankkeella yhteiset turvaohjeet lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistui vuonna 2024 Missing Children Europen johtamaan kampanjaan, jossa EU:n jäsenmaita kehotettiin viestimään kadonneiden lasten auttamisjärjestelmistä. Syynä on ollut kasvava huoli kadonneista lapsista ja ilmiön taustalla vaikuttavista syistä.
Suomen osalta yhteistyöhön lähdettiin Lasten perusoikeudet ry:n kutsusta. Kampanjan painopisteeksi valittiin hätänumeron 112 oikea käyttö, sillä Suomessa alaikäisten katoamisista ja muista alaikäisiä koskevista hätätilanteista tulee ilmoittaa hätänumeroon.
Elokuussa 2024 haastateltiin lapsia Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Vaasassa, jotta saataisiin ymmärrys lasten tämänhetkisistä tiedoista hätätilanteisiin liittyen. Suurin osa lapsista tiesi hätänumeron olevan 112, mutta sen käyttöön liittyvissä asioissa havaittiin epäselvyyttä. Näiden havaintojen pohjalta syntyi Keep Safe -kampanja, jonka tavoitteena oli vahvistaa lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa.
Kampanjan aikana tuotettiin materiaalia kouluihin, koostettiin 10 turvaohjeen kokonaisuus lapsille neljällä kielellä (suomi, ruotsi, englanti, saame), tuettiin opettajia 112-aiheisten oppituntien pitämisessä ja tehtiin kouluvierailuja. Kampanjaan tuli mukaan Vaasan Turvallinen kaupunki -hanke, joka pilotoi turvallisuusoppitunteja, sekä Saamelaiskäräjät, joka auttoi turvaohjeiden välittämisessä saameksi pohjoisen kouluihin.
− Kampanjan aikana tavoitettiin yli 20 000 lasta ja nuorta. Kampanjan loppuraportin valmistelun aikana on kirkastunut, että turvallisuustyötä lasten ja nuorten keskuudessa tulee jatkaa ja kehittää edelleen. Useat opettajat kertoivat kokevansa epävarmuutta hätänumeroon liittyvien aiheiden äärellä, mutta valmiin opetusmateriaalin ja valmentavan oppitunnin tarjoaminen koettiin kuitenkin hyvänä tapana lisätä valmiutta pitää 112-aiheinen oppitunti, Tiainen toteaa.
Kampanjaan liittyvien turvallisuusoppituntien yhteydessä toteutettiin myös kysely, jossa ilmeni monen lapsen ajattelevan, että vain aikuiset saavat soittaa hätänumeroon 112. Tämäkin osoittaa turvallisuusviestinnän olevan tärkeää myös kaikista nuorimpien keskuudessa.
Tutustu myös
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.