112-päivänä rohkaistaan lapsia toimimaan hätätilanteissa
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Yhdeksänvuotias Eemeli oli hetken yksin sisällä kotona, kun palovaroitin alkoi piippaamaan. Äiti oli ulkoiluttamassa koiraa aivan lähistöllä ja ruoka valmistui airfryerissa. Mausteinen ruoka alkoi savuamaan laitteessa, ja käry levisi nopeasti kaikkialle taloon. Eemeli sammutti laitteen, haki puhelimensa ja poistui talosta sulkien ovet perässään. Hätänumeroon hän soitti 112 Suomi -sovelluksen avulla.
− Mulle on opetettu, että pitää aina soittaa suoraan hätänumeroon, jos kyseessä on hätätilanne. Niinpä soitin sinne, enkä lähtenyt äidin perään. Täti kysyi puhelimessa, mikä on hätänä. Kerroin mitä on tapahtunut ja vastasin hänen kysymyksiinsä.
Eemeli on harjoitellut hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron käyttöä koulussa järjestetyllä hätänumeroviikon oppitunnilla. 112 Suomi -sovellus muistui heti mieleen palovaroittimen piipatessa, ja oma osoitekin oli hyvin hallussa. Soittamista edeltävä tilanne oli kuitenkin niin jännittävä, että ulos poistuessa kengät ja avaimet jäivät sisälle ja ovi meni lukkoon. Kaikki tapahtui muutamissa minuuteissa, sillä äiti oli pois vain hetken.
− Palovaroittimet sammuivat lopulta puhelun aikana, jolloin hätäkeskuksen täti sanoi, että voisin mennä naapuriin odottamaan äitiä, ja että mitään hätää ei pitäisi olla. Puhelimessa oli tosi kiva tyyppi, ja hän sanoi minun toimineen hienosti, vaikka apua ei paikalle tarvinnut lähettää.
Eemeliä jännittää joskus uudet tilanteet ja vieraille aikuisille puhuminen, mutta hätäpuhelussa sitä ei lainkaan ajatellut.
− Ei mun oikeastaan tarvinnut osata mitään. Vastailin vaan kaikkiin kysymyksiin. Sanoin kavereillekin, että hätäpuhelun soittamista ei tarvitse pelätä.
Lapsille rohkaisu on avainasemassa
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat hätäkeskuspäivystäjän ohjeita.
Lapsille on hyvä korostaa, että hätäilmoituksen tekeminen on rohkea teko. Avun pyytäminen ei koskaan voi pahentaa tilannetta, mutta ilmoittamatta jättäminen saattaa näin tehdä. Soittajan ei tarvitse tietää etukäteen, mitä kertoo hätäpuhelussa. Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä on ohjata puhelua.
Muistilista lapsille hätäilmoituksen tekemisestä
- Ole rauhallinen ja kerro, mitä tapahtuu.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin.
- Älä sulje puhelinta ennen kuin saat luvan.
Opeta lasta
On tärkeää, että lasten kanssa keskustellaan turvallisuusasioista. Arjen turvallisuus ja siihen vaikuttavat tekijät tulevat konkreettisiksi, kun turvallisuutta mietitään yhdessä lasten ja aikuisten kanssa. Sinäkin voit osallistua, mikäli esimerkiksi valmennat tai koulutat lapsia ja nuoria.
Koulutuksessa voit käydä läpi esimerkiksi hätätilanteen tunnistamista, onnettomuuspaikalle pysähtymisen tärkeyttä ja sitä, ettei hätätilanne ole lapsen tai nuoren vastuulla – apu on kolmen numeron päässä.
112-päivä on teettänyt lapsille ja nuorille suunnattuja opetusmateriaaleja 112-päivän verkkosivujen materiaalipankkiin.
Tutustu myös
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.