112-päivänä rohkaistaan lapsia toimimaan hätätilanteissa
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Yhdeksänvuotias Eemeli oli hetken yksin sisällä kotona, kun palovaroitin alkoi piippaamaan. Äiti oli ulkoiluttamassa koiraa aivan lähistöllä ja ruoka valmistui airfryerissa. Mausteinen ruoka alkoi savuamaan laitteessa, ja käry levisi nopeasti kaikkialle taloon. Eemeli sammutti laitteen, haki puhelimensa ja poistui talosta sulkien ovet perässään. Hätänumeroon hän soitti 112 Suomi -sovelluksen avulla.
− Mulle on opetettu, että pitää aina soittaa suoraan hätänumeroon, jos kyseessä on hätätilanne. Niinpä soitin sinne, enkä lähtenyt äidin perään. Täti kysyi puhelimessa, mikä on hätänä. Kerroin mitä on tapahtunut ja vastasin hänen kysymyksiinsä.
Eemeli on harjoitellut hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron käyttöä koulussa järjestetyllä hätänumeroviikon oppitunnilla. 112 Suomi -sovellus muistui heti mieleen palovaroittimen piipatessa, ja oma osoitekin oli hyvin hallussa. Soittamista edeltävä tilanne oli kuitenkin niin jännittävä, että ulos poistuessa kengät ja avaimet jäivät sisälle ja ovi meni lukkoon. Kaikki tapahtui muutamissa minuuteissa, sillä äiti oli pois vain hetken.
− Palovaroittimet sammuivat lopulta puhelun aikana, jolloin hätäkeskuksen täti sanoi, että voisin mennä naapuriin odottamaan äitiä, ja että mitään hätää ei pitäisi olla. Puhelimessa oli tosi kiva tyyppi, ja hän sanoi minun toimineen hienosti, vaikka apua ei paikalle tarvinnut lähettää.
Eemeliä jännittää joskus uudet tilanteet ja vieraille aikuisille puhuminen, mutta hätäpuhelussa sitä ei lainkaan ajatellut.
− Ei mun oikeastaan tarvinnut osata mitään. Vastailin vaan kaikkiin kysymyksiin. Sanoin kavereillekin, että hätäpuhelun soittamista ei tarvitse pelätä.
Lapsille rohkaisu on avainasemassa
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat hätäkeskuspäivystäjän ohjeita.
Lapsille on hyvä korostaa, että hätäilmoituksen tekeminen on rohkea teko. Avun pyytäminen ei koskaan voi pahentaa tilannetta, mutta ilmoittamatta jättäminen saattaa näin tehdä. Soittajan ei tarvitse tietää etukäteen, mitä kertoo hätäpuhelussa. Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä on ohjata puhelua.
Muistilista lapsille hätäilmoituksen tekemisestä
- Ole rauhallinen ja kerro, mitä tapahtuu.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin.
- Älä sulje puhelinta ennen kuin saat luvan.
Opeta lasta
On tärkeää, että lasten kanssa keskustellaan turvallisuusasioista. Arjen turvallisuus ja siihen vaikuttavat tekijät tulevat konkreettisiksi, kun turvallisuutta mietitään yhdessä lasten ja aikuisten kanssa. Sinäkin voit osallistua, mikäli esimerkiksi valmennat tai koulutat lapsia ja nuoria.
Koulutuksessa voit käydä läpi esimerkiksi hätätilanteen tunnistamista, onnettomuuspaikalle pysähtymisen tärkeyttä ja sitä, ettei hätätilanne ole lapsen tai nuoren vastuulla – apu on kolmen numeron päässä.
112-päivä on teettänyt lapsille ja nuorille suunnattuja opetusmateriaaleja 112-päivän verkkosivujen materiaalipankkiin.
Tutustu myös
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.