Positionsinformationen kan rädda människoliv

Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
På sommaren firar folk semester på stugor, rör sig på vatten, går på utflykter och reser i vägtrafiken. Ju mer människor gör, desto mer händer och sker det. När hjälp behövs är det ytterst viktigt att veta var den hjälpbehövande finns.
Appen 112 Suomi som du laddar ner på din smarttelefon är en säkerhetsgärning. Med hjälp av appen kan man förbereda sig på olika överraskande situationer i vardagen, eftersom appen innehåller ett täckande urval av telefonnumror och tjänster som hänför sig till säkerheten. Utöver detta hjälper appen också att bestämma positionen, eftersom man i brådskande nödfall kan ringa nödnumret direkt via den, varvid den exakta positionen förmedlas till nödcentralen. Samma egenskap används också då man ringer Sjöräddningscentralens larmnummer och Vägtrafikantlinjen. Utöver den tekniska positionsuppgiften utreds positionen alltid även muntligt.
Koordinaterna till hjälp i tjock dimma
I början av våren tog Sjöräddningscentralen emot en begäran om hjälp via VHF-radion. Hjälp behövdes i havsområdet, och till slut framgick positionen med hjälp av appen 112 Suomi.
− Tre säljägare fastnade med sin båt i isen utanför Brahestad. Jägarna hade svårt att bestämma sin position korrekt, och i början av uppdraget var positionen rätt så oklar. Männen var också utanför hörbarheten för mobiltelefonerna. Männen ombads att ge koordinaten flera gånger innan man fick rätt träff. Detta lyckades med hjälp av appen 112 Suomi. Med hjälp av den utmärkta applikationen får man koordinaterna för sin position även utan nödsamtal. Detta även som tips för andra, tipsar Tomi Maunu, sjöräddningsdirektör vid Västra Finlands sjöbevakningssektion.
Säljägarna räddades till slut från den tjocka dimman på ett synnerligen avvikande sätt.
− För sjöräddningshelikoptern var dimman för tjock. Området var även så långt till havs att det inte var förnuftigt att skicka en svävare dit. Sjöräddningscentralen beredde isbrytaren Otso för räddningsuppdrag, och jägarna hjälptes tillbaka till öppet hav, berättar Maunu.
Vet var du befinner dig
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Utöver appen 112 Suomi har det utvecklats många olika verktyg för att bestämma positionen för ett nödsamtal. I en nödsituation lönar det sig dock aldrig att ty sig enbart på tekniken för positionsbestämning. Med tanke på en eventuell nödsituation är det bra att på förhand utreda den exakta positionen för till exempel en ö, en fritidsbostad eller en utflyktsplats. Fyll i positionsuppgifterna på blanketten för positionsuppgifter och fäst den på ett synligt ställe. Det lönar sig också att regelbundet kontrollera skyltarna längs stugvägen.
See also
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
Guide on how to prepare for incidents and crises now available in the 112 Suomi app
Knowing your location can save your life
When it comes to emergency calls, the most important thing in terms of getting help is to know where you are so that help can reach you as quickly as possible. Technology and especially the 112 Suomi app are good tools for determining your location.
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
The coming weekend will see young people deservedly celebrate the end of the school year and the start of the summer holiday. For the emergency line, the school closing weekend is usually busier than a normal summer weekend.
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.