Sijaintitieto voi pelastaa hengen

Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä, liikkuvat vesillä, retkeilevät luonnonhelmassa ja matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Kun apua tarvitaan, on aivan keskeistä tietää, missä avuntarvitsija on.
Älypuhelimiin ladattava 112 Suomi -sovellus on turvallisuusteko. Sovelluksen avulla voi varautua erilaisiin arjen yllättäviin tilanteisiin, sillä se sisältää kattavan valikoiman turvallisuuteen liittyviä puhelinnumeroita ja palveluita. Tämän lisäksi sovellus auttaa myös paikantamisessa, sillä kiireellisessä hätätilanteessa hätänumeroon voi soittaa suoraan sovelluksen kautta, jolloin tarkka sijainti välittyy hätäkeskukseen. Sama ominaisuus on käytössä myös soitettaessa Meripelastuskeskuksen hälytysnumeroon ja Tienkäyttäjän linjalle. Teknisen paikkatiedon lisäksi sijainti selvitetään aina myös suullisesti.
Koordinaatit apuun sankassa sumussa
Alkukeväällä Meripelastuskeskus vastaanotti avunpyynnön VHF-radiolla. Apua kaivattiin merialueella, ja lopulta paikka selvisi 112 Suomi -sovelluksen avulla.
− Kolme hylkeenpyytäjää jäi veneellään jumiin jäihin Raahen edustalla. Pyytäjillä oli vaikeuksia paikantaa itsensä oikein, ja tehtävän alkuvaiheessa sijainti oli varsin epäselvä. Miehet olivat myös matkapuhelinkantaman ulkopuolella. Miehiltä pyydettiin koordinaatteja useita kertoja ennen kuin saatiin oikea osuma. Tämä onnistui käyttämällä hyväksi 112 Suomi -sovellusta. Erinomaisesta sovelluksesta saa oman sijaintinsa koordinaatteina myös ilman hätäpuhelua. Tämä muillekin vinkiksi, Länsi-Suomen Merivartioston meripelastusjohtaja Tomi Maunu vinkkaa.
Hylkeenpyytäjät pelastettiin lopulta sankan sumun keskeltä varsin poikkeavalla tavalla.
− Meripelastushelikopterille rokka oli liian sakea. Alue oli myös niin kaukana merellä, ettei sinne ollut järkevää lähettää ilmatyynyalusta. Meripelastuskeskus valjasti pelastustehtävään jäänmurtaja Otson, ja pyytäjät avustettiin takaisin avoveteen, Maunu kertoo.
Tiedä missä olet
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Hätäpuhelun paikantamiseen on kehitetty runsaasti erilaisia työkaluja 112 Suomi -mobiilisovelluksen lisäksi. Hätätilanteessa ei kannata kuitenkaan koskaan heittäytyä pelkästään paikannustekniikan varaan. Esimerkiksi saaren, vapaa-ajan asunnon tai retkipaikan tarkka sijainti on mahdollisen hätätilanteen varalta hyvä selvittää etukäteen. Täytä sijaintitiedot sijaintitietolomakkeeseen, ja kiinnitä se näkyvälle paikalle. Mökkitien varrelta löytyvät opasteet kannattaa myös tarkistaa säännöllisin väliajoin.
See also
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
Guide on how to prepare for incidents and crises now available in the 112 Suomi app
Knowing your location can save your life
When it comes to emergency calls, the most important thing in terms of getting help is to know where you are so that help can reach you as quickly as possible. Technology and especially the 112 Suomi app are good tools for determining your location.
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
The coming weekend will see young people deservedly celebrate the end of the school year and the start of the summer holiday. For the emergency line, the school closing weekend is usually busier than a normal summer weekend.
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.