Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille

Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Lapset ovat erinomaisia hätäilmoituksen tekijöitä, vaikkei heidän koskaan soisi joutuvan hätätilanteisiin. Heille on kuitenkin tärkeää opettaa hätänumeron oikeaa käyttöä siinä missä aikuisillekin. Opetuksessa on tärkeää ottaa huomioon lapsen ikä ja hänen oma toimintaympäristönsä. Keskeistä on vahvistaa turvallisuuden tunnetta - hätätilanne ei ole lapsen tai nuoren vastuulla, vaan apu löytyy numerosta 112.
− Tärkeintä on, että jokainen meistä tunnistaa milloin tulee soittaa, eli tunnistaa hätätilanteen. Sitä ei tarvitse jännittää, ettei tiedä mitä hätälinjalla tulee kertoa, sillä hätäkeskuspäivystäjät osaavat ottaa puhelun haltuun ja kysyä oikeita asioita. Tilanteen tunnistamisen lisäksi voi olla hyvä harjoitella myös soittamista: vieraan ihmisen kanssa puhuminen puhelimessa on monelle vieras ajatus, kun arjessa vuorovaikutus hoituu chattien ja muiden viestien välityksellä, viestintäasiantuntija Patrick Tiainen Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Nuorten hätänumeron opettamisessa on keskeistä huomioida myös sosiaalinen media, verkkovälitteinen rikollisuus ja esimerkiksi somehaasteiden aiheuttamat vaaratilanteet. On tärkeää välittää relevantti mielikuva tilanteista, jolloin tulee tehdä hätäilmoitus. Hätäilmoituksen tekeminen voi keskeyttää vaarallisen toiminnan, ja ennaltaehkäistä vakavia vahinkoja. Rohkeutta on ilmoittaa.
EU-hankkeella yhteiset turvaohjeet lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistui vuonna 2024 Missing Children Europen johtamaan kampanjaan, jossa EU:n jäsenmaita kehotettiin viestimään kadonneiden lasten auttamisjärjestelmistä. Syynä on ollut kasvava huoli kadonneista lapsista ja ilmiön taustalla vaikuttavista syistä.
Suomen osalta yhteistyöhön lähdettiin Lasten perusoikeudet ry:n kutsusta. Kampanjan painopisteeksi valittiin hätänumeron 112 oikea käyttö, sillä Suomessa alaikäisten katoamisista ja muista alaikäisiä koskevista hätätilanteista tulee ilmoittaa hätänumeroon.
Elokuussa 2024 haastateltiin lapsia Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Vaasassa, jotta saataisiin ymmärrys lasten tämänhetkisistä tiedoista hätätilanteisiin liittyen. Suurin osa lapsista tiesi hätänumeron olevan 112, mutta sen käyttöön liittyvissä asioissa havaittiin epäselvyyttä. Näiden havaintojen pohjalta syntyi Keep Safe -kampanja, jonka tavoitteena oli vahvistaa lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa.
Kampanjan aikana tuotettiin materiaalia kouluihin, koostettiin 10 turvaohjeen kokonaisuus lapsille neljällä kielellä (suomi, ruotsi, englanti, saame), tuettiin opettajia 112-aiheisten oppituntien pitämisessä ja tehtiin kouluvierailuja. Kampanjaan tuli mukaan Vaasan Turvallinen kaupunki -hanke, joka pilotoi turvallisuusoppitunteja, sekä Saamelaiskäräjät, joka auttoi turvaohjeiden välittämisessä saameksi pohjoisen kouluihin.
− Kampanjan aikana tavoitettiin yli 20 000 lasta ja nuorta. Kampanjan loppuraportin valmistelun aikana on kirkastunut, että turvallisuustyötä lasten ja nuorten keskuudessa tulee jatkaa ja kehittää edelleen. Useat opettajat kertoivat kokevansa epävarmuutta hätänumeroon liittyvien aiheiden äärellä, mutta valmiin opetusmateriaalin ja valmentavan oppitunnin tarjoaminen koettiin kuitenkin hyvänä tapana lisätä valmiutta pitää 112-aiheinen oppitunti, Tiainen toteaa.
Kampanjaan liittyvien turvallisuusoppituntien yhteydessä toteutettiin myös kysely, jossa ilmeni monen lapsen ajattelevan, että vain aikuiset saavat soittaa hätänumeroon 112. Tämäkin osoittaa turvallisuusviestinnän olevan tärkeää myös kaikista nuorimpien keskuudessa.
See also
Knowing your location can save your life
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Knowing your location can save your life
When it comes to emergency calls, the most important thing in terms of getting help is to know where you are so that help can reach you as quickly as possible. Technology and especially the 112 Suomi app are good tools for determining your location.
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
The coming weekend will see young people deservedly celebrate the end of the school year and the start of the summer holiday. For the emergency line, the school closing weekend is usually busier than a normal summer weekend.
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.