Rikosuhripäivystys löytyy nyt 112 Suomi -sovelluksen palveluista
112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoima kasvaa 23. helmikuuta, jolloin vietetään myös kansainvälistä rikosuhriviikkoa. Sovelluksen päivystysnumeroihin lisätään Rikosuhripäivystyksen numero 116006.
Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttulan mukaan hätänumeroon tehdään vuosittain lähes 3 miljoonaa hätäilmoitusta, joista noin neljäsosa ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääsiassa sellaisia, missä kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta tai ohjeista. Hätä- tai ongelmatilanteessa on tärkeää, ettei ihminen koe jäävänsä ilman apua. Paras apu on kuitenkin usein jokin muu kuin hätänumero 112.
– On hienoa, että kiireettömään palveluun, kuten keskusteluavun ja tuen tarjoamiseen on olemassa erilaisia päivystysnumeroita. Niiden avulla turvallisuusviranomaisten resurssit säästyvät kiireellisiin hätätilanteisiin, jolloin paikan päälle tarvitaan auttavia viranomaisia. Valtakunnallisen Rikosuhripäivystyksen numero on merkittävä lisä sovellukseen. 112 Suomen avulla tarjoamme erilaisia turvallisuuspalveluita yhden alustan kautta ja pyrimme näin vähentämään hätänumeroon kuulumattomia puheluita, toteaa Perttula.
Rikosuhripäivystys (RIKU) tarjoaa rikoksen uhrille mahdollisuuden keskustella henkilön kanssa, joka ymmärtää mitä rikoksen kohteeksi joutuminen voi merkitä.
– Rikoksen uhrit, uhrien läheiset ja rikosasian todistajat saavat RIKUsta tietoa ja neuvoja rikosprosessiin liittyen sekä mahdollisuuden keskustella tapahtuneesta. Pidämme erittäin tärkeänä, että myös RIKU näkyy nyt 112 Suomi -sovelluksessa, koska sitä kautta yhä useampi uhri saa tietoa palvelustamme. Sovellus on myös osa varautumista laajempiin rikostapahtumiin, jolloin on tärkeä tavoittaa näiden rikosten kohteeksi joutuneita ihmisiä, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.
112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt kattava palvelukokonaisuus kansalaisten turvallisuuspalveluille.
See also
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
Social emergencies require time
Wellbeing is built together
Competent, committed and content staff are the Emergency Response Centre Agency's most important asset and strategic priority. The Agency’s new wellbeing at work programme places greater emphasis on developing competence in work capacity management and career management, among other things.
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
The Emergency Response centre sends assistance to more than 2,240 assignments involving childbirth each year. For the ERC operator, the experience is unique, as the sounds of new life can be heard at the other end of the line.
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
According to a survey by the Finnish Road Safety Council (Liikenneturva), one in four Finns do not feel that they know what to do at the scene of an accident. The instructions provided by an ERC operator can save lives in an accident situation.
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.