Brottsofferjouren nu i appen 112 Suomi

Utbudet av tjänster i 112 Suomi-appen utökas den 23 februari under den internationella brottsofferveckan. Numret till Brottsofferjouren 116006 införs i appens journummer.
Arttu Perttula, direktör för utvecklingsavdelningen vid Nödcentralsverket, berättar att nödnumret årligen tar emot nästan tre miljoner nödmeddelanden, varav ungefär en fjärdedel inte hör till nödcentralens område. Det är oftast fråga om att man inte har känt till någon annan hjälpande aktör eller var man får instruktioner. Det är viktigt att en person i en nödsituation inte upplever sig bli utan hjälp. Oftast är det ändå något annat än nummer än nödnumret 112 som kan ge den bästa hjälpen.
– Det är bra att det finns olika nödnummer för icke-brådskande behov, såsom samtalshjälp och stöd. De sparar säkerhetsmyndigheternas resurser till brådskande nödsituationer, då myndigheter behövs på plats. Numret till den nationella Brottsofferjouren är ett viktigt tillägg i appen. Genom 112 Suomi erbjuder vi olika säkerhetstjänster via en enda plattform och strävar på så sätt efter att minska onödiga samtal till nödnumret, säger Perttula.
Brottsofferjouren (RIKU) erbjuder brottsoffer möjlighet att diskutera med personer som förstår vad det innebär att bli utsatt för brott.
– RIKU ger information och råd om brottsprocessen till brottsoffer, anhöriga till brottsoffer och vittnen i brottmål, samt erbjuder dem en möjlighet att diskutera händelsen. Vi tycker att det är oerhört viktigt att RIKU nu också syns i 112 Suomi-appen, eftersom allt fler brottsoffer kan få information om våra tjänster via den. Appen är också en del av beredskapen för mer omfattande brottshändelser, där det är viktigt att nå ut till offren, säger Leena-Kaisa Åberg, verksamhetsledare vid Brottsofferjouren.
112 Suomi är en mobilapplikation som producerats av Nödcentralsverket och som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en omfattande servicehelhet med säkerhetstjänster för medborgare.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.