Rikosuhripäivystys löytyy nyt 112 Suomi -sovelluksen palveluista

112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoima kasvaa 23. helmikuuta, jolloin vietetään myös kansainvälistä rikosuhriviikkoa. Sovelluksen päivystysnumeroihin lisätään Rikosuhripäivystyksen numero 116006.
Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttulan mukaan hätänumeroon tehdään vuosittain lähes 3 miljoonaa hätäilmoitusta, joista noin neljäsosa ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääsiassa sellaisia, missä kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta tai ohjeista. Hätä- tai ongelmatilanteessa on tärkeää, ettei ihminen koe jäävänsä ilman apua. Paras apu on kuitenkin usein jokin muu kuin hätänumero 112.
– On hienoa, että kiireettömään palveluun, kuten keskusteluavun ja tuen tarjoamiseen on olemassa erilaisia päivystysnumeroita. Niiden avulla turvallisuusviranomaisten resurssit säästyvät kiireellisiin hätätilanteisiin, jolloin paikan päälle tarvitaan auttavia viranomaisia. Valtakunnallisen Rikosuhripäivystyksen numero on merkittävä lisä sovellukseen. 112 Suomen avulla tarjoamme erilaisia turvallisuuspalveluita yhden alustan kautta ja pyrimme näin vähentämään hätänumeroon kuulumattomia puheluita, toteaa Perttula.
Rikosuhripäivystys (RIKU) tarjoaa rikoksen uhrille mahdollisuuden keskustella henkilön kanssa, joka ymmärtää mitä rikoksen kohteeksi joutuminen voi merkitä.
– Rikoksen uhrit, uhrien läheiset ja rikosasian todistajat saavat RIKUsta tietoa ja neuvoja rikosprosessiin liittyen sekä mahdollisuuden keskustella tapahtuneesta. Pidämme erittäin tärkeänä, että myös RIKU näkyy nyt 112 Suomi -sovelluksessa, koska sitä kautta yhä useampi uhri saa tietoa palvelustamme. Sovellus on myös osa varautumista laajempiin rikostapahtumiin, jolloin on tärkeä tavoittaa näiden rikosten kohteeksi joutuneita ihmisiä, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.
112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt kattava palvelukokonaisuus kansalaisten turvallisuuspalveluille.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.