Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Rikosuhripäivystys löytyy nyt 112 Suomi -sovelluksen palveluista
112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoima kasvaa 23. helmikuuta, jolloin vietetään myös kansainvälistä rikosuhriviikkoa. Sovelluksen päivystysnumeroihin lisätään Rikosuhripäivystyksen numero 116006.
Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttulan mukaan hätänumeroon tehdään vuosittain lähes 3 miljoonaa hätäilmoitusta, joista noin neljäsosa ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääsiassa sellaisia, missä kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta tai ohjeista. Hätä- tai ongelmatilanteessa on tärkeää, ettei ihminen koe jäävänsä ilman apua. Paras apu on kuitenkin usein jokin muu kuin hätänumero 112.
– On hienoa, että kiireettömään palveluun, kuten keskusteluavun ja tuen tarjoamiseen on olemassa erilaisia päivystysnumeroita. Niiden avulla turvallisuusviranomaisten resurssit säästyvät kiireellisiin hätätilanteisiin, jolloin paikan päälle tarvitaan auttavia viranomaisia. Valtakunnallisen Rikosuhripäivystyksen numero on merkittävä lisä sovellukseen. 112 Suomen avulla tarjoamme erilaisia turvallisuuspalveluita yhden alustan kautta ja pyrimme näin vähentämään hätänumeroon kuulumattomia puheluita, toteaa Perttula.
Rikosuhripäivystys (RIKU) tarjoaa rikoksen uhrille mahdollisuuden keskustella henkilön kanssa, joka ymmärtää mitä rikoksen kohteeksi joutuminen voi merkitä.
– Rikoksen uhrit, uhrien läheiset ja rikosasian todistajat saavat RIKUsta tietoa ja neuvoja rikosprosessiin liittyen sekä mahdollisuuden keskustella tapahtuneesta. Pidämme erittäin tärkeänä, että myös RIKU näkyy nyt 112 Suomi -sovelluksessa, koska sitä kautta yhä useampi uhri saa tietoa palvelustamme. Sovellus on myös osa varautumista laajempiin rikostapahtumiin, jolloin on tärkeä tavoittaa näiden rikosten kohteeksi joutuneita ihmisiä, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.
112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt kattava palvelukokonaisuus kansalaisten turvallisuuspalveluille.