Victim Support Finland now available in the 112 Suomi app services

The range of services offered by the 112 Suomi mobile app increased on 23 February – conveniently during the International Crime Victims’ Week. The number 116006 of Victim Support Finland was added to the app’s emergency numbers.
According to Arttu Perttula, Director of the Development Department of the Emergency Response Centre Agency, nearly 3 million emergency calls are made to the emergency number every year, about a quarter of which are not meant to be handled by the ERC. Erroneous calls are primarily calls in which the caller was not aware of other help channels or instructions. In an emergency or problem situation, it is important that the person does not feel that they are left without help. However, the best help is often something other than the emergency number 112.
– It’s great that there are different emergency numbers for non-urgent service, such as providing conversational help and support. They save the resources of the public safety authorities for urgent emergencies, which means that help is needed from the authorities. The number of the national Victim Support Finland is a significant addition to the app. With the help of 112 Suomi, we offer a variety of public safety services through a single platform, and thus aim to reduce the number of erroneous calls to the emergency number, says Perttula.
Victim Support Finland (RIKU) offers victims of crime the opportunity to talk to a person who understands what it can mean to be a crime victim.
– Victims of crime, their loved ones and witnesses in criminal cases receive information and advice on criminal proceedings from RIKU, as well as the opportunity to discuss the incident. To us, it is very important that RIKU is now also visible in the 112 Suomi app, as it provides more and more victims with information about our service. The app is also part of preparing for more extensive criminal events, in which case it is important to reach people who have been victims of these crimes, says Leena-Kaisa Åberg, Executive Director of Victim Support Finland.
112 Suomi is a mobile app produced by the Emergency Response Centre Agency and developed in cooperation with various safety actors. Thanks to the large number of users, the app has developed into an comprehensive service package for citizens’ security services.
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.