Victim Support Finland now available in the 112 Suomi app services

The range of services offered by the 112 Suomi mobile app increased on 23 February – conveniently during the International Crime Victims’ Week. The number 116006 of Victim Support Finland was added to the app’s emergency numbers.
According to Arttu Perttula, Director of the Development Department of the Emergency Response Centre Agency, nearly 3 million emergency calls are made to the emergency number every year, about a quarter of which are not meant to be handled by the ERC. Erroneous calls are primarily calls in which the caller was not aware of other help channels or instructions. In an emergency or problem situation, it is important that the person does not feel that they are left without help. However, the best help is often something other than the emergency number 112.
– It’s great that there are different emergency numbers for non-urgent service, such as providing conversational help and support. They save the resources of the public safety authorities for urgent emergencies, which means that help is needed from the authorities. The number of the national Victim Support Finland is a significant addition to the app. With the help of 112 Suomi, we offer a variety of public safety services through a single platform, and thus aim to reduce the number of erroneous calls to the emergency number, says Perttula.
Victim Support Finland (RIKU) offers victims of crime the opportunity to talk to a person who understands what it can mean to be a crime victim.
– Victims of crime, their loved ones and witnesses in criminal cases receive information and advice on criminal proceedings from RIKU, as well as the opportunity to discuss the incident. To us, it is very important that RIKU is now also visible in the 112 Suomi app, as it provides more and more victims with information about our service. The app is also part of preparing for more extensive criminal events, in which case it is important to reach people who have been victims of these crimes, says Leena-Kaisa Åberg, Executive Director of Victim Support Finland.
112 Suomi is a mobile app produced by the Emergency Response Centre Agency and developed in cooperation with various safety actors. Thanks to the large number of users, the app has developed into an comprehensive service package for citizens’ security services.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.