Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää kokeillaan 11. helmikuuta
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena hätänumeropäivänä 11.2.2022 klo 11.20.
Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät television kuvaruutuun sekä teksti-tv:n sivulle 112. Vaaratiedotejärjestelmää testataan myös tuttuun tapaan radioissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu testaamiseen välittämällä vaaratiedotteet 112 Suomi -sovelluksen kautta sekä julkaisemalla ne Hätäkeskuslaitoksen 112.fi-sivustolla sekä Facebook- ja Twitter-tileillä.
Kokeilusta vastaavat Yleisradio Oy, Digita Oy sekä Hätäkeskuslaitos.
Digita Oy toteuttaa 11.-13.2.2022 välisenä aikana puhelinkyselytutkimuksen vaaratiedotteiden vastaanottamisesta. Kyselyn tavoitteena on selvittää, minkä kanavan kautta kansalaiset ovat saaneet vaaratiedotteen ja mihin aikaan tieto vaaratiedotteesta on tavoittanut kansalaisen. Otos on 500 henkilöä yli 18-vuotiasta suomalaisista kansalaista. Samalla kyselyssä selvitetään, onko kuluttajalla käytössään YLE:n uutisvahti tai 112 Suomi -sovellus.