Midsommaren sysselsatte nödcentralerna
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 34 200 nödsamtal mellan fredagen den 24 juni och söndagen den 26 juni. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 33 000, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.
Nödcentralsoperatörens tips för midsommarfirandet
I midsommarens nödmeddelanden framhävs traditionellt problem som alkohol orsakar, olyckshändelser samt olyckor till sjöss, enligt ledande nödcentralsoperatör Essi Molkkari. De flesta nödsituationerna kan undvikas med rätt inställning och beredskap.
20 nya nödcentraloperatörer började sitt arbete idag
I början av juni utexaminerades nya nödcentraloperatörer från Räddningsinstitutet och redan i dag börjar de sitt arbete på nödcentraler runt om i Finland. Personalsituationen vid nödcentralen i Åbo förbättrades betydligt.
Personalöversikt 2021: Satsningar på arbetshälsa
Nödcentralsverkets personalberättelse är färdig. År 2021 löpte i sin helhet bra vad gäller målen, trots den utmanande situationen för den operativa personalen och coronakrisen. Året innehöll många satsningar på utvecklingen av personalens arbetshälsa.
Skolavslutningshelgen en av årets mest brådskande
Skolavslutningshelgen är vanligtvis en av årets mest brådskande helger för oss inom säkerhetsmyndigheten. På lördagen mellan kl 18-04 mottog nödcentralerna 6100 nödsamtal. Föregående lördag under samma tidpunkt var mängden 4600 samtal.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas den 11 februari

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella nödnummerdagen 11.2.2022 kl. 11.20.
Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för nödmeddelanden också i radio.
Nödcentralsverket deltar i testningen genom att förmedla nödmeddelanden via 112 Suomi-appen och publicera dem på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och på Facebook- och Twitter-konton.
Testet utförs av Rundradion Ab, Digita Oy och Nödcentralsverket.
Under tiden 11.-13.2.2022 kommer Digita Oy att genomföra en telefonundersökning om mottagandet av varningsmeddelanden. Syftet med undersökningen är att ta reda på genom vilken kanal och vilken tidpunkt medborgarna fått varningsmeddelandet. Uttaget består av 500 finska medborgare över 18 år. I samma förfrågan reder man ut om konsumenten använder YLE:s Nyhetskoll eller 112 Suomi-applikationen.