Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää kokeillaan 11. helmikuuta
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena hätänumeropäivänä 11.2.2022 klo 11.20.
Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät television kuvaruutuun sekä teksti-tv:n sivulle 112. Vaaratiedotejärjestelmää testataan myös tuttuun tapaan radioissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu testaamiseen välittämällä vaaratiedotteet 112 Suomi -sovelluksen kautta sekä julkaisemalla ne Hätäkeskuslaitoksen 112.fi-sivustolla sekä Facebook- ja Twitter-tileillä.
Kokeilusta vastaavat Yleisradio Oy, Digita Oy sekä Hätäkeskuslaitos.
Digita Oy toteuttaa 11.-13.2.2022 välisenä aikana puhelinkyselytutkimuksen vaaratiedotteiden vastaanottamisesta. Kyselyn tavoitteena on selvittää, minkä kanavan kautta kansalaiset ovat saaneet vaaratiedotteen ja mihin aikaan tieto vaaratiedotteesta on tavoittanut kansalaisen. Otos on 500 henkilöä yli 18-vuotiasta suomalaisista kansalaista. Samalla kyselyssä selvitetään, onko kuluttajalla käytössään YLE:n uutisvahti tai 112 Suomi -sovellus.