Hätäkeskuslaitoksen toimintaan voi nyt tutustua verkkojulkaisusta
Uudessa Hätäkeskustoiminta Suomessa -julkaisussa kuvataan ytimekkäästi Hätäkeskuslaitoksen toimintaa ja palveluita. Julkaisu on suunnattu kaikille 112-toiminnasta ja virastosta kiinnostuneille. Myös sidosryhmät voivat hyödyntää julkaisua omassa toiminnassaan.
Traumasta voi puhua
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannen jakson aiheina ovat posttrauma sekä siihen liittyvä posttrauma-työpaja, joista keskustelemassa ovat vuoromestari Miia Pohjolainen ja psykoterapeutti Markku Andelin. Keskustelua johtaa viestintäasiantuntija Patrick Tiainen.
Vastuullisuusraportissa uudet tunnusluvut
Hätäkeskuslaitos julkaisi huhtikuussa 2022 ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa. Tänä vuonna raporttiin tehtiin päivitykset tunnuslukuihin ja tilastoihin. Sisällöltään päivitetty raportti on edellisen kaltainen.
Kansalaisten toiminta onnettomuuspaikalla näkyy sekä hätäkeskuspäivystäjän että palomestarin työssä
Hätäkeskuslaitoksella ja pelastuslaitoksilla törmätään ajoittain samanlaisiin ilmiöihin ja asioihin. Osa tällaisista liittyy liikenteeseen sekä onnettomuuspaikalla toimimiseen.
eCall tuo turvaa tilanteisiin, joissa kuljettaja ei voi hälyttää apua itse
Viime aikoina on uutisoitu ajoneuvojen automaattisista hätäpuhelujärjestelmistä. Niistä paneurooppalainen eCall muodostaa yhteyden suoraan lähimpään hätäkeskukseen, ja lähettää tietoa suoraan hätäkeskustietojärjestelmään.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää kokeillaan 11. helmikuuta

Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena hätänumeropäivänä 11.2.2022 klo 11.20.
Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät television kuvaruutuun sekä teksti-tv:n sivulle 112. Vaaratiedotejärjestelmää testataan myös tuttuun tapaan radioissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu testaamiseen välittämällä vaaratiedotteet 112 Suomi -sovelluksen kautta sekä julkaisemalla ne Hätäkeskuslaitoksen 112.fi-sivustolla sekä Facebook- ja Twitter-tileillä.
Kokeilusta vastaavat Yleisradio Oy, Digita Oy sekä Hätäkeskuslaitos.
Digita Oy toteuttaa 11.-13.2.2022 välisenä aikana puhelinkyselytutkimuksen vaaratiedotteiden vastaanottamisesta. Kyselyn tavoitteena on selvittää, minkä kanavan kautta kansalaiset ovat saaneet vaaratiedotteen ja mihin aikaan tieto vaaratiedotteesta on tavoittanut kansalaisen. Otos on 500 henkilöä yli 18-vuotiasta suomalaisista kansalaista. Samalla kyselyssä selvitetään, onko kuluttajalla käytössään YLE:n uutisvahti tai 112 Suomi -sovellus.