Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta

Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskukset ympäri Suomea ovat ensimmäinen asuinpaikka monille Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille ja tilapäistä suojelua saaville henkilöille. Asiakkaiden lähtömaissa hätänumeron käytössä voi olla eroavaisuuksia suomalaiseen hätäkeskustoimintaan verrattuna. Siksi hätänumeron käyttöä Suomessa toistetaan keskusten asiakkaille säännöllisesti.
Vastaanottokeskuksiin saapuville asiakkaille opastetaan hätänumeron oikeaa käyttöä ja autetaan hätätilanteiden tunnistamisessa. Tietoa hätänumeron käytöstä he saavat muun muassa suomalaisen yhteiskunnan kurssissa, ohjaajien järjestämissä alkuinfoissa ja sosiaali- ja terveyspalveluiden infoissa.
Vastaanottokeskusten opastuksessa asiakkaille neuvotaan kuuntelemaan ohjeita ja vastaamaan kysymyksiin sekä kertomaan, mitä on tapahtunut ja missä. Hätätilanteen sattuessa vastaanottokeskuksessa asiakkaat hakeutuvat ensisijaisesti henkilökunnalle, jotka soittavat hätäpuhelut.
Apua eri kielillä
Hätänumeroon soittamisessa suomen kielen taitamattomuus ei ole esteenä. Jos yhteistä kieltä ei löydy ilmoittajan ja hätäkeskuspäivystäjän välillä, hätäpuheluun otetaan mukaan tulkki. Tulkin etsintää nopeuttaa, jos ilmoittaja osaa kertoa suomeksi tai englanniksi, mitä kieltä puhuu.
Tulkin saaminen voi kestää, joten on tärkeää jäädä odottamaan linjalle. Puhelua ei saa katkaista, sillä silloin puhelu ja tulkin etsiminen joudutaan aloittamaan alusta.
Tulkattujen puheluiden määrä on kasvanut viime vuosina. Viime vuonna tulkatuimmat kielet olivat venäjä, ukraina ja arabia. Päivittäin tulkattiin noin neljä hätäilmoitusta.
Muistilista hätäilmoituksen tekemiseen
- Kerro, mitä on tapahtunut
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin
- Älä sulje puhelinta ennen kuin saat luvan.
112-päivän materiaalipankista löytyy sijaintitietolomakkeita ja muuta materiaalia, joilla voi opastaa hätänumeron oikeaa käyttöä Suomessa.
Tutustu myös
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.