Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta

Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskukset ympäri Suomea ovat ensimmäinen asuinpaikka monille Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille ja tilapäistä suojelua saaville henkilöille. Asiakkaiden lähtömaissa hätänumeron käytössä voi olla eroavaisuuksia suomalaiseen hätäkeskustoimintaan verrattuna. Siksi hätänumeron käyttöä Suomessa toistetaan keskusten asiakkaille säännöllisesti.
Vastaanottokeskuksiin saapuville asiakkaille opastetaan hätänumeron oikeaa käyttöä ja autetaan hätätilanteiden tunnistamisessa. Tietoa hätänumeron käytöstä he saavat muun muassa suomalaisen yhteiskunnan kurssissa, ohjaajien järjestämissä alkuinfoissa ja sosiaali- ja terveyspalveluiden infoissa.
Vastaanottokeskusten opastuksessa asiakkaille neuvotaan kuuntelemaan ohjeita ja vastaamaan kysymyksiin sekä kertomaan, mitä on tapahtunut ja missä. Hätätilanteen sattuessa vastaanottokeskuksessa asiakkaat hakeutuvat ensisijaisesti henkilökunnalle, jotka soittavat hätäpuhelut.
Apua eri kielillä
Hätänumeroon soittamisessa suomen kielen taitamattomuus ei ole esteenä. Jos yhteistä kieltä ei löydy ilmoittajan ja hätäkeskuspäivystäjän välillä, hätäpuheluun otetaan mukaan tulkki. Tulkin etsintää nopeuttaa, jos ilmoittaja osaa kertoa suomeksi tai englanniksi, mitä kieltä puhuu.
Tulkin saaminen voi kestää, joten on tärkeää jäädä odottamaan linjalle. Puhelua ei saa katkaista, sillä silloin puhelu ja tulkin etsiminen joudutaan aloittamaan alusta.
Tulkattujen puheluiden määrä on kasvanut viime vuosina. Viime vuonna tulkatuimmat kielet olivat venäjä, ukraina ja arabia. Päivittäin tulkattiin noin neljä hätäilmoitusta.
Muistilista hätäilmoituksen tekemiseen
- Kerro, mitä on tapahtunut
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin
- Älä sulje puhelinta ennen kuin saat luvan.
112-päivän materiaalipankista löytyy sijaintitietolomakkeita ja muuta materiaalia, joilla voi opastaa hätänumeron oikeaa käyttöä Suomessa.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.