Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta

Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskukset ympäri Suomea ovat ensimmäinen asuinpaikka monille Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille ja tilapäistä suojelua saaville henkilöille. Asiakkaiden lähtömaissa hätänumeron käytössä voi olla eroavaisuuksia suomalaiseen hätäkeskustoimintaan verrattuna. Siksi hätänumeron käyttöä Suomessa toistetaan keskusten asiakkaille säännöllisesti.
Vastaanottokeskuksiin saapuville asiakkaille opastetaan hätänumeron oikeaa käyttöä ja autetaan hätätilanteiden tunnistamisessa. Tietoa hätänumeron käytöstä he saavat muun muassa suomalaisen yhteiskunnan kurssissa, ohjaajien järjestämissä alkuinfoissa ja sosiaali- ja terveyspalveluiden infoissa.
Vastaanottokeskusten opastuksessa asiakkaille neuvotaan kuuntelemaan ohjeita ja vastaamaan kysymyksiin sekä kertomaan, mitä on tapahtunut ja missä. Hätätilanteen sattuessa vastaanottokeskuksessa asiakkaat hakeutuvat ensisijaisesti henkilökunnalle, jotka soittavat hätäpuhelut.
Apua eri kielillä
Hätänumeroon soittamisessa suomen kielen taitamattomuus ei ole esteenä. Jos yhteistä kieltä ei löydy ilmoittajan ja hätäkeskuspäivystäjän välillä, hätäpuheluun otetaan mukaan tulkki. Tulkin etsintää nopeuttaa, jos ilmoittaja osaa kertoa suomeksi tai englanniksi, mitä kieltä puhuu.
Tulkin saaminen voi kestää, joten on tärkeää jäädä odottamaan linjalle. Puhelua ei saa katkaista, sillä silloin puhelu ja tulkin etsiminen joudutaan aloittamaan alusta.
Tulkattujen puheluiden määrä on kasvanut viime vuosina. Viime vuonna tulkatuimmat kielet olivat venäjä, ukraina ja arabia. Päivittäin tulkattiin noin neljä hätäilmoitusta.
Muistilista hätäilmoituksen tekemiseen
- Kerro, mitä on tapahtunut
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin
- Älä sulje puhelinta ennen kuin saat luvan.
112-päivän materiaalipankista löytyy sijaintitietolomakkeita ja muuta materiaalia, joilla voi opastaa hätänumeron oikeaa käyttöä Suomessa.
Tutustu myös
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta
Kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi 44 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 6. kesäkuuta 2025. Kurssin valmistuminen vahvistaa Hätäkeskuslaitoksen ruotsinkielistä palvelutasoa.
Katso kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Tähän uutiseen on koottu muistilista palveluista, joita voit tarvita erityisesti kesällä. Kaikki ongelmatilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan TV:ssä 6. kesäkuuta
Testin tarkoituksena on kokeilla vaaratiedotejärjestelmän toimivuutta. Kokeilu aloitetaan 6.6.2025 klo 12.00.
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Viikonloppuna juhlittiin koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyi normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana, ja nuoria koskevia tehtäviä oli tavallista enemmän.