Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskukset ympäri Suomea ovat ensimmäinen asuinpaikka monille Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille ja tilapäistä suojelua saaville henkilöille. Asiakkaiden lähtömaissa hätänumeron käytössä voi olla eroavaisuuksia suomalaiseen hätäkeskustoimintaan verrattuna. Siksi hätänumeron käyttöä Suomessa toistetaan keskusten asiakkaille säännöllisesti.
Vastaanottokeskuksiin saapuville asiakkaille opastetaan hätänumeron oikeaa käyttöä ja autetaan hätätilanteiden tunnistamisessa. Tietoa hätänumeron käytöstä he saavat muun muassa suomalaisen yhteiskunnan kurssissa, ohjaajien järjestämissä alkuinfoissa ja sosiaali- ja terveyspalveluiden infoissa.
Vastaanottokeskusten opastuksessa asiakkaille neuvotaan kuuntelemaan ohjeita ja vastaamaan kysymyksiin sekä kertomaan, mitä on tapahtunut ja missä. Hätätilanteen sattuessa vastaanottokeskuksessa asiakkaat hakeutuvat ensisijaisesti henkilökunnalle, jotka soittavat hätäpuhelut.
Apua eri kielillä
Hätänumeroon soittamisessa suomen kielen taitamattomuus ei ole esteenä. Jos yhteistä kieltä ei löydy ilmoittajan ja hätäkeskuspäivystäjän välillä, hätäpuheluun otetaan mukaan tulkki. Tulkin etsintää nopeuttaa, jos ilmoittaja osaa kertoa suomeksi tai englanniksi, mitä kieltä puhuu.
Tulkin saaminen voi kestää, joten on tärkeää jäädä odottamaan linjalle. Puhelua ei saa katkaista, sillä silloin puhelu ja tulkin etsiminen joudutaan aloittamaan alusta.
Tulkattujen puheluiden määrä on kasvanut viime vuosina. Viime vuonna tulkatuimmat kielet olivat venäjä, ukraina ja arabia. Päivittäin tulkattiin noin neljä hätäilmoitusta.
Muistilista hätäilmoituksen tekemiseen
- Kerro, mitä on tapahtunut
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin
- Älä sulje puhelinta ennen kuin saat luvan.
112-päivän materiaalipankista löytyy sijaintitietolomakkeita ja muuta materiaalia, joilla voi opastaa hätänumeron oikeaa käyttöä Suomessa.
Tutustu myös
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.