112 Hätäkeskus -podcast
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mielenterveysilmoitukset näkyvät hätäkeskuksissa tilastollisena kasvuna, ja apua erilaisiin mielen haasteisiin pyydetään aiempaa herkemmin. Psyykkisten ja kiireellisten hätätilanteiden tunnistaminen on haastavaa niin avuntarvitsijalle kuin hätäkeskuspäivystäjälle. Ylipäivystäjä Jonne Joukanen avaa podcastissa, milloin 112 on oikea numero ja miten mielenterveysilmiö näkyy hätäkeskuksessa.
Hätätilanteessa arvioidaan aina käynnissä olevaa tilannetta, vaikka taustalla voi olla pitkäkestoisia ongelmia. Mielenterveysasioissa juurisyy voi löytyä esimerkiksi päihteistä, työttömyydestä, sairastumisesta, lähisuhdeväkivallasta tai kiusaamisesta, ja ongelmat voivat olla monivaiheisia.
Monet auttamistyötä tekevät etäännyttävät itsensä rankoissa tilanteissa, mikä on lähes välttämätöntä, kun on jatkuvasti tekemisissä elämän nurjan puolen kanssa. Jotkut asiat voivat kuitenkin kolahtaa myös hätäkeskuspäivystäjiin, jolloin purkukeskustelu työpaikalla on tärkeää.
Podcastissa käsitellään muun muassa seuraavia kysymyksiä:
- Millä eri tavoin mielenterveyden haasteet näkyvät hätänumerossa?
- Mistä apua voi saada kiireettömissä tilanteissa?
- Mitä haasteita on itsetuhoisen henkilön kohtaamisessa?
112 Hätäkeskus on Hätäkeskuslaitoksen podcast, jossa keskustellaan turvallisuuteen liittyvistä ajankohtaisista asioista ja hätänumeron oikeasta käytöstä. Tuotantokauden neljä jaksoa julkaistaan kahden viikon välein marras-joulukuun aikana. Jaksot juontaa hätäkeskuspäivystäjätaustainen viestintäasiantuntija Patrick Tiainen.
Podcastit on koottu 112.fi-sivustolle ja ne ovat kuunneltavissa Spotifyssa ja Apple Podcastissa.
Edit 2.12.2025 klo 12:55: Muutettu Jonne Joukasen titteli ylipäivystäjäksi.
Tutustu myös
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
Saako ihminen ambulanssin?
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.