Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen

Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Ruusukorttelissa Turun keskustassa järjestetään 11.2. Eväitä arkeen -hyvinvointitapahtuma senioreille. Paikalle odotetaan lähes 30 eri esittelijää, jotka esittelevät arjen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyviä palveluja. Tapahtuma kiertää eri asuinalueilla Turussa, ja hätänumeropäivänä järjestettävä tapahtuma on järjestyksessään neljäs.
– Olemme kysyneet iäkkäiltä mitä he toivovat, ja he kaipasivat erityisesti tietoiskuja kodin turvallisuuteen liittyen. Ikääntyneille puhuessa infon tulee olla konkreettista. Jos puhutaan palovaroittimista, on hyvä olla palovaroitin mukana pelkkien kalvosulkeisten sijaan, koordinaattori Hanna-Kaisa Rupponen Turun seudun Vanhustuki ry:stä ja Suomen Punainen Risti Turun osastosta kertoo.
Kodin turvallisuuden lisäksi tapahtumassa jaetaan tietoa myös aivoterveydestä, muistitoiminnoista, kaatumisen ennaltaehkäisystä ja esteettömyydestä. Tapahtumassa ei ole tarjolla ainoastaan tietoa, sillä harjoittelemaankin pääsee. Luvassa on mm. tasapainoharjoituksia jotka ennaltaehkäisevät kaatumisia.
Arjen turvallisuus on myös yhteishenkeä
Monen iäkkään henkilön arjen turvallisuuteen vaikuttaa keskeisellä tavalla heidän kokema yksinäisyys. Tapahtumalla pyritäänkin tavoittamaan erityisesti yksinäisiä ja keskustan alueella asuvia, jotka Terve Suomi -tutkimusten mukaan liikkuvat varsin vähän. Uusi harrastus, päivätoiminta tai ystävätoiminta voi tuoda ratkaisun yksinäisyyteen.
– Iäkkäille puhuessa on tärkeää tunnistaa, että kyse ei ole vain yhdestä kohderyhmästä. Esimerkiksi näkö-, kuulo- ja liikkumisrajoitteet vaikuttavat eri tavoin arjen turvallisuuteen. Myös ikääntyvien lääkkeistä ja päihteistä on tärkeää puhua. Tämäkin on yhtenä teemana esillä tapahtumassa, liikuntapalveluvastaava Päivi Mecklin Turun kaupungilta toteaa.
Mitä hätänumeroon tulee, on ikäihmisille hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Hätäpuhelu on aina hyvä soittaa itse, jos se on mahdollista. Jokainen osaa itse parhaiten kertoa esimerkiksi omista tuntemuksistaan. Hätäpuhelu päätetään vasta sitten, kun päivystäjä antaa siihen luvan. Tämän jälkeen puhelin kannattaa pitää vapaana, sillä auttamaan tuleva viranomainen voi soittaa lisätietoja tuntemattomasta numerosta hätäpuhelun päätyttyä.
Eväitä arkeen -hyvinvointitapahtuman järjestää Turun kaupunki, Turun seudun Vanhustuki ja Suomen Punaisen ristin Turun osasto.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.