HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Meille töihin
  • Uratarinat
  • Uratarina: Erityisasiantuntija Juha

Pyrin työssäni mahdollistamaan, tukemaan ja kehittämään hätäkeskuspäivystäjien työhyvinvointia, jotta he voisivat tuottaa laadukkaita hätäkeskuspalveluita. Siten näen vaikuttavani välillisesti...

Paula
Työhyvinvointiasian­tuntija

Jokainen päivä on erilainen ja saa tehdä valtakunnallisesti merkittävää työtä turvallisemman Suomen puolesta.

Katri
Ylipäivystäjä

Kaikissa paikoissa on ollut yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Työuran aikana on kertynyt elämän mittaisia ystävyyksiä vapaa-ajallekin mukaan.

Tapani
Johtokeskuspäivystäjä

Työ on vastannut odotuksia. Koskaan et voi tietää, mikä seuraava puhelu on.

Aino
Hätäkeskuspäivystäjä

Opettele tuntemaan itsesi ja ole valmis oppimaan itsestäsi lisää. Koulutus ja työ on vaativaa, mutta omien rajojen ja reaktioiden tunnistaminen auttaa varmasti.

Veena
Hätäkeskuspäivystäjä

Uskon pystyväni auttamaan rauhallisella olemuksellani hädässä olevia kansalaisia sekä toimimaan ammattitaitoisesti ja yhteistyössä kentällä toimivien viranomaisten kanssa.

Pauli
Hätäkeskuspäivystäjä

Se on suuri rikkaus, että olen saanut koko maasta ystäviä ja tuttuja ja voinut luoda valtakunnallisen verkoston työni ympärille.

Juha
Erityisasiantuntija

Tiedostin etukäteen, että kyseessä on todella haastava ammatti, joten ehkä halusin myös haastaa itseäni ja olla pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa.

Kasper
Hätäkeskuspäivystäjä

Tekemättä jätetyt asiat yleensä harmittavat jälkikäteen enemmän kuin tehdyt. Niinpä hain koulutukseen Pelastusopistoon ja tulin valituksi.

Oili
Hätäkeskuspäivystäjä

Koulutus vaikutti monipuoliselta ja mielenkiintoiselta. Otin itse lisää selvää hätäkeskuspäivystäjän työstä ja ensimmäistä kertaa jokin ala niin sanotusti kolahti itseeni.

Amanda
Hätäkeskuspäivystäjä

Päivittäin tulee vastaan paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joten kahta samanlaista päivää ei ole ainakaan toistaiseksi ollut.

Minna
Hätäkeskuspäivystäjä

Yhdessä toimimalla auttamisen ketju toimii parhaimmalla tavalla, ja oikea apu saadaan oikeaan paikkaan!

Patrick
Hätäkeskuspäivystäjä

Tuotamme palvelua ihmiseltä ihmiselle.

Pekka
Vuoromestari

Poliisitutkinto ja poliisina toimiminen ovat antaneet hyvin pohjaa ja näkemystä päivystystyöhön.

Aapo
Ylipäivystäjä

URATARINAT

Takaisin Uratarina: Erityisasiantuntija Juha

18 vuotta Hätäkeskuslaitoksessa

Monet viihtyvät pitkään Hätäkeskuslaitoksen palveluksessa. Yksi heistä on Juha, joka jäi eläkkeelle työskenneltyään 18 vuoden ajan hätäkeskustoiminnan kehittämisen parissa.

""

Juha aloitti uransa poliisissa vuonna 1984. Poliisiuransa loppuvaiheessa hän johti poliisin Oulun hälytyskeskusta Oulussa, mistä hän siirtyi vuonna 2004 viestipäällikön tehtäviin silloiseen Pohjois-Pohjanmaan hätäkeskukseen. Kun vuonna 2011 Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Lapin ja Oulun hätäkeskukset yhdistyivät, aloitti hän erityisasiantuntijan työt Hätäkeskuslaitoksen hallintohenkilöstössä. Sen jälkeen hän on tehnyt myös suunnittelupäällikön töitä, vastaten hätäkeskustoiminnan kehittämisestä. 

Juha jäi eläkkeelle kiitollisena kaikista niistä kokemuksista, opeista, keskusteluista ja ihmissuhteista, mitä hän sai näiden vuosien aikana työskennellessään Hätäkeskuslaitoksessa.

– Se on suuri rikkaus, että olen saanut koko maasta ystäviä ja tuttuja ja voinut luoda valtakunnallisen verkoston työni ympärille.

Juha pitää tärkeänä jokaisen ammattitaidon ylläpitämisen ja kehittämisen lisäksi myös turvallisuusviranomaisten hyvää yhteistyötä. Se on olennaista Hätäkeskuslaitoksen toiminnan onnistumisen kannalta.

– Hätäkeskuslaitoksen onnistuminen pohjautuu siihen, että meillä työskentelee ammattitaitoisia hätäkeskuspäivystäjiä ja teemme hyvää viranomaisyhteistyötä. Kaikilla viranomaisilla on pulaa resursseista, joten pitää löytyä yhteistä ymmärrystä ja ottaa toiset viranomaiset huomioon myös organisaatiotasolla, hän sanoo.

Juha kertoo oppineensa työelämässä kaikkein eniten erilaisista keskusteluista. Iän myötä hän on oppinut arvostamaan yhä enemmän toisten näkemyksiä. Ajatteluun on tullut lisää sävyjä ja värejä.

– Viisaus ei ole kenessäkään yksinään, vaan se syntyy siitä, kun olemme yhdessä yhteisen asian ympärillä. Kaikki työ on yhteistyötä, ja yhdessä voimme pystyä parempaan kuin kukaan yksinään.

Tämä ajattelun sävyjen lisääntyminen on Juhan mielestä juurikin hyvä puoli ikääntymisessä. Hän pohtii, että eläkkeelle siirtyminen pitkän hätäkeskusuran jälkeen on myös kasvun paikka.

– Ikääntyminen ei aina ole pelkästään huono asia! Uudet elämänvaiheet ovat myös aina kasvunpaikkoja. Kukaan meistä ei ole työelämässä korvaamaton, ja pitää antaa tilaa nuoremmille.

Hätäkeskuslaitoksessa avautuu useita hallintohenkilöstön virkoja syksystä 2022 alkaen. Kaikki avoimet työpaikkamme julkaistaan sivustolla valtiolle.fi.

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot