HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Meille töihin
  • Uratarinat
  • Hätäkeskuspäivystäjä Aino

Pyrin työssäni mahdollistamaan, tukemaan ja kehittämään hätäkeskuspäivystäjien työhyvinvointia, jotta he voisivat tuottaa laadukkaita hätäkeskuspalveluita. Siten näen vaikuttavani välillisesti...

Paula
Työhyvinvointiasian­tuntija

Jokainen päivä on erilainen ja saa tehdä valtakunnallisesti merkittävää työtä turvallisemman Suomen puolesta.

Katri
Ylipäivystäjä

Kaikissa paikoissa on ollut yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Työuran aikana on kertynyt elämän mittaisia ystävyyksiä vapaa-ajallekin mukaan.

Tapani
Johtokeskuspäivystäjä

Työ on vastannut odotuksia. Koskaan et voi tietää, mikä seuraava puhelu on.

Aino
Hätäkeskuspäivystäjä

Opettele tuntemaan itsesi ja ole valmis oppimaan itsestäsi lisää. Koulutus ja työ on vaativaa, mutta omien rajojen ja reaktioiden tunnistaminen auttaa varmasti.

Veena
Hätäkeskuspäivystäjä

Uskon pystyväni auttamaan rauhallisella olemuksellani hädässä olevia kansalaisia sekä toimimaan ammattitaitoisesti ja yhteistyössä kentällä toimivien viranomaisten kanssa.

Pauli
Hätäkeskuspäivystäjä

Se on suuri rikkaus, että olen saanut koko maasta ystäviä ja tuttuja ja voinut luoda valtakunnallisen verkoston työni ympärille.

Juha
Erityisasiantuntija

Tiedostin etukäteen, että kyseessä on todella haastava ammatti, joten ehkä halusin myös haastaa itseäni ja olla pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa.

Kasper
Hätäkeskuspäivystäjä

Tekemättä jätetyt asiat yleensä harmittavat jälkikäteen enemmän kuin tehdyt. Niinpä hain koulutukseen Pelastusopistoon ja tulin valituksi.

Oili
Hätäkeskuspäivystäjä

Koulutus vaikutti monipuoliselta ja mielenkiintoiselta. Otin itse lisää selvää hätäkeskuspäivystäjän työstä ja ensimmäistä kertaa jokin ala niin sanotusti kolahti itseeni.

Amanda
Hätäkeskuspäivystäjä

Päivittäin tulee vastaan paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joten kahta samanlaista päivää ei ole ainakaan toistaiseksi ollut.

Minna
Hätäkeskuspäivystäjä

Yhdessä toimimalla auttamisen ketju toimii parhaimmalla tavalla, ja oikea apu saadaan oikeaan paikkaan!

Patrick
Hätäkeskuspäivystäjä

Tuotamme palvelua ihmiseltä ihmiselle.

Pekka
Vuoromestari

Poliisitutkinto ja poliisina toimiminen ovat antaneet hyvin pohjaa ja näkemystä päivystystyöhön.

Aapo
Ylipäivystäjä

URATARINAT

Takaisin Hätäkeskuspäivystäjä Aino

Uratarina: Hätäkeskuspäivystäjä Aino

Hätäkeskuspäivystäjä Aino.

Aino ehti jo hetken pettyä varasijoitukseen hätäkeskuspäivystäjän koulutushaussa, kunnes ovet yllättäen avautuivat Pelastusopistolle. Valmistujaisia juhlittiin 1,5 vuotta myöhemmin, kesäkuussa 2023. Tiivistahtinen uurastus palkittiin Hätäkeskuslaitoksen myöntämällä stipendillä.

Aino oli töissä hotellin vastaanotossa, kun hän sai soiton Pelastusopistolta. ”Meillä olisi sinulle tilaa hätäkeskuspäivystäjäkurssilla, haluaisitko ottaa paikan vastaan?”. Viikon päästä soitosta Aino oli muuttanut pois pääkaupunkiseudulta Kuopioon.

Ainolla ei ollut ennestään kokemusta alalta. Hän oli tottunut asiakaspalvelija, mutta turvallisuussektori toimialana oli tuntematon. Alan vaihtaminen oli silti helppo ja luonteva valinta.

− Haluan auttaa muita, ja tämä on minulle oikea tapa. Voin luottavaisin mielin tehdä omaa työtäni, kun tiedän, että kentällä on osaavia viranomaisia. Lisäksi aiempi työkokemukseni asiakaspalvelijana hyödyttää myös tässä työssä: en säikähdä puhelimessa hankaliakaan tilanteita, kertoo Aino.

Sitkeys siivitti opintoja

Ensimmäinen kouluvuosi oli tiivistahtista opiskelua ja sisälsi paljon teoriaopintoja. Kaikkien hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten toimialat käytiin läpi yksityiskohtaisesti. Aino koki ensihoidon tehtävät haastaviksi, sillä toimiala oli hänelle vierain. Se ei kuitenkaan ollut este koulumenestykselle.

− Olen aika päättäväinen. Jos jotain päätän, sen teen, kertoo Aino.

Opinnot sisälsivät käytännönharjoitusta kentällä. Aino pääsi opintojen aikana seuraamaan läheltä poliisin sekä pelastustoimen työtä. Myös ensihoito ja sosiaalitoimi tulivat kentällä tutuiksi.

− Käytännön harjoittelu hätäkeskuksissa ja tilanteiden näkeminen kentällä auttoivat hahmottamaan eri viranomaisten työtä ja sitä, miten ne kytkeytyvät hätäkeskustoimintaan. Yllätyin siitä, kuinka laaja kenttä tämä on, kertoo Aino.

Vastapainoa opiskelulle toi urheilu ja rentoutuminen. Myös kurssikavereiden kanssa tuli vietettyä aikaa asuntolassa.

− Meillä oli mukava ryhmä. Paljon eri ikäisiä ihmisiä: jotkut tulivat suoraan lukiosta ja osalla oli kokemusta jo enemmän, kertoo Aino.

Jännitys muuttui iloksi

Aino suoritti hätäkeskusharjoittelun Porissa keväällä 2023. Mukava ja rohkaiseva ohjaaja oli nuoren oppilaan tukena jatkuvasti ja kannusti vieressä, kun Aino otti ensimmäisen hätäpuhelun vastaan.

− Muistan, että silloin jännitti tosi paljon, kertoo Aino.

Nyt Aino kävelee Keravan käytävillä jo kevyen näköisesti ja alun jännitys on laantunut. Hän sai heti määräaikaisen viran valmistumisen jälkeen Keravan hätäkeskuksesta. Samassa päivystyssalissa istuu useampi kurssikaveri, joiden kanssa tulee vaihdeltua kokemuksia ja kuulumisia.

− Yksin ei ole tarvinnut olla vaan aina on saanut apua, jos on tarvinnut. Olemme myös keskustelleet ja käsitelleen yhdessä perehdyttäjäni kanssa hätäpuhelut. Se on tuonut varmuutta, kertoo Aino.

Ainon perehdytys kesti kuusi viikkoa ja nyt hän vastaa jo itsenäisesti hätäilmoituksiin. Päivystyssalissa Ainon työpiste on sijoitettu lähelle vuoromestaria, jotta apu on aina lähellä.

− Odotin jo sitä, että jäisin yksin pöydän äärelle vastaamaan hätäilmoituksiin. Vaikka kokonaisvastuu hätäilmoituksen käsittelyssä kasvoi, perustuu kaikki toiminta lakiin ja muilta viranomaisilta saatuihin ohjeisiin. Se luo perustan työlle, kertoo Aino.

Tavoitteena oppia ala perusteellisesti

Aino on tottunut kolmivuorotyöhön jo aiemmassa työpaikassa hotellissa. Vaikka työn hektisyys ja uusiin ihmisiin sekä toimintatapoihin tutustuminen ovat alkuun kuormittaneet, on Aino silti tyytyväinen uuteen uraansa.

− Työ on vastannut odotuksia. Koskaan et voi tietää, mikä seuraava puhelu on. Hätänumeroon kuulumattomien puheluiden määrä on sen sijaan yllättänyt. Paljon tulee taskupuheluita ja muita ei kiireellisiä puheluita, jotka eivät kuulu hätälinjalle, kertoo Aino.

Työmatkalla unohtaa työpäivän aikana kohdatut tilanteen. Viimeistään kuntosali, ulkoilu ja kamppailulajit tyhjentävät ajatukset ja rentouttavat ennen seuraavaa työvuoroa.

− Haluan oppia hyväksi hätäkeskuspäivystäjäksi. Toivon, että en kyynisty vaan ilo ja into pysyisivät läsnä pitkään, päättää Aino.

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot