HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Meille töihin
  • Uratarinat
  • Uratarina: Hätäkeskuspäivystäjä Kasper

Pyrin työssäni mahdollistamaan, tukemaan ja kehittämään hätäkeskuspäivystäjien työhyvinvointia, jotta he voisivat tuottaa laadukkaita hätäkeskuspalveluita. Siten näen vaikuttavani välillisesti...

Paula
Työhyvinvointiasian­tuntija

Jokainen päivä on erilainen ja saa tehdä valtakunnallisesti merkittävää työtä turvallisemman Suomen puolesta.

Katri
Ylipäivystäjä

Kaikissa paikoissa on ollut yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Työuran aikana on kertynyt elämän mittaisia ystävyyksiä vapaa-ajallekin mukaan.

Tapani
Johtokeskuspäivystäjä

Työ on vastannut odotuksia. Koskaan et voi tietää, mikä seuraava puhelu on.

Aino
Hätäkeskuspäivystäjä

Opettele tuntemaan itsesi ja ole valmis oppimaan itsestäsi lisää. Koulutus ja työ on vaativaa, mutta omien rajojen ja reaktioiden tunnistaminen auttaa varmasti.

Veena
Hätäkeskuspäivystäjä

Uskon pystyväni auttamaan rauhallisella olemuksellani hädässä olevia kansalaisia sekä toimimaan ammattitaitoisesti ja yhteistyössä kentällä toimivien viranomaisten kanssa.

Pauli
Hätäkeskuspäivystäjä

Se on suuri rikkaus, että olen saanut koko maasta ystäviä ja tuttuja ja voinut luoda valtakunnallisen verkoston työni ympärille.

Juha
Erityisasiantuntija

Tiedostin etukäteen, että kyseessä on todella haastava ammatti, joten ehkä halusin myös haastaa itseäni ja olla pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa.

Kasper
Hätäkeskuspäivystäjä

Tekemättä jätetyt asiat yleensä harmittavat jälkikäteen enemmän kuin tehdyt. Niinpä hain koulutukseen Pelastusopistoon ja tulin valituksi.

Oili
Hätäkeskuspäivystäjä

Koulutus vaikutti monipuoliselta ja mielenkiintoiselta. Otin itse lisää selvää hätäkeskuspäivystäjän työstä ja ensimmäistä kertaa jokin ala niin sanotusti kolahti itseeni.

Amanda
Hätäkeskuspäivystäjä

Päivittäin tulee vastaan paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joten kahta samanlaista päivää ei ole ainakaan toistaiseksi ollut.

Minna
Hätäkeskuspäivystäjä

Yhdessä toimimalla auttamisen ketju toimii parhaimmalla tavalla, ja oikea apu saadaan oikeaan paikkaan!

Patrick
Hätäkeskuspäivystäjä

Tuotamme palvelua ihmiseltä ihmiselle.

Pekka
Vuoromestari

Poliisitutkinto ja poliisina toimiminen ovat antaneet hyvin pohjaa ja näkemystä päivystystyöhön.

Aapo
Ylipäivystäjä

URATARINAT

Takaisin Uratarina: Hätäkeskuspäivystäjä Kasper

Pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa

– Olen kotoisin ​Kouvolasta, ja aiemmin sielläkin oli hätäkeskus. Silloin kauan sitten hain tietoja hätäkeskuspäivystäjän tutkinnosta, mutten tuolloin vielä miettinyt asiaa vakavissani. Myöhemmin, vuonna 2020, olin loppukesäisessä yövuorossa ja huomasin, että haku hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen oli avoinna. Päätin kokeilla onneani ja yllättäen tulin valituksi, hän kertoo.

Kuvassa Pelastusopistosta hätäkeskuspäivystäjäksi valmistunut Kasper Lusenius.

Kasper kertoo olevansa luonteeltaan melko rauhallinen, tunnollinen ja hyvä kuuntelemaan. Nämä ominaisuudet ovat hänen mielestään tärkeitä hätäkeskuspäivystäjän työssä. Hän arvelee auttamisen halun olevan perimmäinen syy alalle hakeutumiseen.

– Tykkään työskennellä ihmisten parissa. Uskon, että ammatinvalintani taustalla on halu auttaa, minkä takia lähdin aikanaan myös hoitoalalle. Tiedostin etukäteen, että kyseessä on todella haastava ammatti, joten ehkä halusin myös haastaa itseäni ja olla pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa.

Kasperin opiskelu tapahtui aluksi koronatilanteen vuoksi paljolti etäopiskeluna. Se sujui hänen mukaansa opiston puolesta erittäin hyvin, ja opiskelijat saavuttivat opiskelutavoitteet. Haasteita hänelle toi opintojen ohessa työskentely.​

– Ehkä haastavinta opiskelujen aikana minulle oli se, että tein jonkin verran töitä opintojen ohessa. Alussa tein niitä ehkä liikaakin, ja se vaikutti opiskeluun. Opintojen aikana huomasin, että opin paremmin lähiopetuksessa kuin etänä. Oivalsin myös, että työssä tulee olla pohjalla hyvä teoriatieto. Kertasin näitä perusasioita aktiivisesti opintojen aikana, koska on erittäin oleellista hallita ne hätäkeskuspäivystäjän työssä. 

Tukea saa opiskelu- ja työkavereilta

Mielenkiintoisinta opiskeluissa oli Kasperin mielestä jakso kenttäharjoittelussa, jossa opiskelijat pääsivät ensihoidon, poliisin ja pelastuksen matkaan seuraaman viranomaisten työskentelyä kentällä sekä käymään keskusteluja yhteistyöstä hätäkeskuksen kanssa. Mielenkiintoista oli myös harjoittelu hätäkeskuksessa.
 
– Mieleeni jäivät pitkät simulaatiopäivät Pelastusopistolla, jossa harjoitushätäpuheluita soittelivat omien opettajien lisäksi hätäkeskuksista rekrytoidut tuntiopettajat. Päivät olivat raskaita, mutta niistä sai valtavasti oppia tulevaan työhön. Hätäkeskuksista rekrytoiduista tuntiopettajista sai sellaisen kuvan, että he olivat meidän tukenamme ja ”sparrasivat” meitä, tulevia työkavereitaan.
 
Kasper arvostaa myös opiskelukavereilta saatua tukea ja kurssin ryhmähenkeä. 
 
– Opintojen aikana kehityimme yhdessä ryhmässä, toisiamme tukien, ja välillä raskainakin opiskelupäivinä luokallamme oli mahtava yhteishenki! Lisäksi harjoittelussa hätäkeskuksessa sain sellaisen mielikuvan, että vaikka työtä tehdään paljolti yksin, on työkaveri aina tarvittaessa tukena ja apua saa myös haastavissa tilanteissa. Toisaalta on pidettävä myös itse itsestään huolta, koska työ on niin fyysisesti kuin henkisestikin kuormittavaa, hän toteaa.

Opintojen monipuolisuus yllätti

Kasper yllättyi hätäkeskuspäivystäjän opintojen monipuolisuudesta ja siitä, miten laajasti eri asioita hätäkeskuspäivystäjän tulee hallita.

– Minulla oli jo jotain pohjatietoja terveystoimen puolelta, mutta puolentoista vuoden ajan kävimme läpi myös pelastuksen, poliisin ja sosiaalitoimen tehtäviä. Välillä opiskelut olivat haastavia, kun tietoa tuli paljon lyhyessä ajassa, mutta loppujen lopuksi kaikki tieto nivoutui lopussa yhteen. Uskon että saimme hyvän tieto- ja osaamispohjan Pelastusopistolta, jota kehitämme edelleen työelämässä.

Kasper toteaa, että hätäkeskuspäivystäjän työllä on pieni, mutta tärkeä rooli olla osana laajempaa auttamisen ketjua. Vaikka ammatti on tuntematon, ihmiset arvostavat hätäkeskuspäivystäjien työtä ja luottavat siihen, että apua saa 24 tuntina seitsemänä päivänä viikossa ja 365 päivänä vuodessa.

Kasper valmistui Pelastusopistosta hätäkeskuspäivystäjäksi kesäkuun 2022 alussa ja aloitti hätäkeskuspäivystäjän työt Kuopion hätäkeskuksessa jo noin viikkoa myöhemmin. Uuteen kotikaupunkiinsa hän on kotiutunut jo opiskelujen aikana. Hän odottaa mielenkiinnolla, mitä uusi työ ja kesäinen Kuopio tuovat hänen elämäänsä. ​

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot