HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Meille töihin
  • Uratarinat
  • Uratarina: hätäkeskuspäivystäjä Patrick

Pyrin työssäni mahdollistamaan, tukemaan ja kehittämään hätäkeskuspäivystäjien työhyvinvointia, jotta he voisivat tuottaa laadukkaita hätäkeskuspalveluita. Siten näen vaikuttavani välillisesti...

Paula
Työhyvinvointiasian­tuntija

Jokainen päivä on erilainen ja saa tehdä valtakunnallisesti merkittävää työtä turvallisemman Suomen puolesta.

Katri
Ylipäivystäjä

Kaikissa paikoissa on ollut yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Työuran aikana on kertynyt elämän mittaisia ystävyyksiä vapaa-ajallekin mukaan.

Tapani
Johtokeskuspäivystäjä

Työ on vastannut odotuksia. Koskaan et voi tietää, mikä seuraava puhelu on.

Aino
Hätäkeskuspäivystäjä

Opettele tuntemaan itsesi ja ole valmis oppimaan itsestäsi lisää. Koulutus ja työ on vaativaa, mutta omien rajojen ja reaktioiden tunnistaminen auttaa varmasti.

Veena
Hätäkeskuspäivystäjä

Uskon pystyväni auttamaan rauhallisella olemuksellani hädässä olevia kansalaisia sekä toimimaan ammattitaitoisesti ja yhteistyössä kentällä toimivien viranomaisten kanssa.

Pauli
Hätäkeskuspäivystäjä

Se on suuri rikkaus, että olen saanut koko maasta ystäviä ja tuttuja ja voinut luoda valtakunnallisen verkoston työni ympärille.

Juha
Erityisasiantuntija

Tiedostin etukäteen, että kyseessä on todella haastava ammatti, joten ehkä halusin myös haastaa itseäni ja olla pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa.

Kasper
Hätäkeskuspäivystäjä

Tekemättä jätetyt asiat yleensä harmittavat jälkikäteen enemmän kuin tehdyt. Niinpä hain koulutukseen Pelastusopistoon ja tulin valituksi.

Oili
Hätäkeskuspäivystäjä

Koulutus vaikutti monipuoliselta ja mielenkiintoiselta. Otin itse lisää selvää hätäkeskuspäivystäjän työstä ja ensimmäistä kertaa jokin ala niin sanotusti kolahti itseeni.

Amanda
Hätäkeskuspäivystäjä

Päivittäin tulee vastaan paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joten kahta samanlaista päivää ei ole ainakaan toistaiseksi ollut.

Minna
Hätäkeskuspäivystäjä

Yhdessä toimimalla auttamisen ketju toimii parhaimmalla tavalla, ja oikea apu saadaan oikeaan paikkaan!

Patrick
Hätäkeskuspäivystäjä

Tuotamme palvelua ihmiseltä ihmiselle.

Pekka
Vuoromestari

Poliisitutkinto ja poliisina toimiminen ovat antaneet hyvin pohjaa ja näkemystä päivystystyöhön.

Aapo
Ylipäivystäjä

URATARINAT

Takaisin Uratarina: hätäkeskuspäivystäjä Patrick

Uratarina: hätäkeskuspäivystäjä Patrick

Kuvassa Patrick Tiainen luonnon keskellä kahvikuppi kädessä.

Patrickilla on reilu vuosi kokemusta hätäkeskuspäivystäjän työstä. Työn hän kokee merkittäväksi ja pitää hätäkeskuspäivystäjän ydintehtävästä: hätänumeroon vastaamisesta.

Linja aukeaa, ja käy heti ilmi että kyseessä on hätätilanne. Saan osoitteen selvitettyä, ja teen ensihälytyksen. Hetkessä kaikki aistit terävöityvät, ja pyrin rauhoittelemaan ilmoittajaa samalla kun omalla työpisteellä aktivoituu yhä useampi toiminto. Ensimmäinen yksikkö on pian matkalla ja kaipaa lisätietoja samalla kun ilmoittajalle on annettava kriittiset ohjeet. Ilmoittaja on päivystäjän silmät, korvat ja kädet kohteessa, mutta on ensiarvoisen tärkeää huolehtia myös hänen turvallisuudestaan. 

Hätäkeskuspäivystäjän työ on hektistä. Tilanteet kehittyvät nopeasti, ja vaativat aktivoituessaan useita samanaikaisia toimenpiteitä. Olkapäällä istuu pelastaja, ensihoitaja, poliisi ja sosiaalitoimen edustaja, ja heitä kaikkia kiinnostaa eri asiat kohteesta. Jos tehtävä paikantuu merialueelle, ilmestyy olkapäälle myös rajavartija. Keskeistä on osata muodostaa mahdollisimman tarkka tilannekuva, ja sovittaa ilmoittajan kertomat vastaukset viranomaisten määrittelemiin kriteereihin.  Olalla istuvien kavereiden lisäksi hartioilla lepää virkavastuu, jonka varassa päivystäjä päätöksensä tekee.

Omia vuorovaikutustaitoja ja paineensietokykyä voi jatkuvasti harjoitella ja niissä kehittyä, ja ne ovatkin aivan keskeisessä asemassa menestyksekkään hätäpuhelun kannalta. 

Oma kipinä Hätäkeskustoimintaa kohtaan on herännyt palokuntaharrastuksen kautta. Vapaapalokuntalainen olen edelleen, ja varsinkin pelastustoimen tehtävien kohdalla huomaan että haluaisin itse päästä tilannepaikalle. Opinnot herättivät kuitenkin yhtä vahvan mielenkiinnon muiden yhteistyöviranomaisten tehtäviä kohtaan, ja tehtävien laaja kirjo pitää mielenkiintoa yllä. Omia vuorovaikutustaitoja ja paineensietokykyä voi jatkuvasti harjoitella ja niissä kehittyä, ja ne ovatkin aivan keskeisessä asemassa menestyksekkään hätäpuhelun kannalta. 

Tätä kirjoittaessa minulla on reilu vuosi takana Hätäkeskuslaitoksella. Päivystysluonteiseksi en työtä kovin usein ole kokenut, sillä puhelumäärät ovat aika hurjia. Ydintehtävästä pidän kuitenkin todella paljon, ja koen tekeväni työtä jolla on merkitystä. Välillä tehtävät jäävät elämään mieleen, ja ne on opittava päättämään itse. Monissa puheluissa on annettava paljon itsestään, jotta saa pidettyä yllä vuorovaikutusta traumaattisen tilanteen kohdanneeseen ihmiseen. Jossain vaiheessa puhelu kuitenkin päättyy, eikä pääse paikan päälle näkemään, mitä kohteessa tosiasiallisesti oli tapahtunut, ja mitä toimenpiteitä tehtiin. Onnistumisen kokemusta ei voi myöskään saada siitä, että kaikki päättyy onnellisesti. Näin ei aina ole. Kokemus täytyy löytää siitä, että tekee parhaansa ja toimii ohjeiden mukaisesti. 

On myös ollut yllättävää huomata, miten tuntematon ammattikunta olemme. Moni puhelu alkaa sanoilla "yhdistätkö ambulanssille, kiitos" tai "tilaisin yhden paloauton tänne". Kun on siinä käsityksessä, että me olemme puhelinvaihde, tuleekin yllätyksenä kun esitämme lukuisia kysymyksiä joilla arvioimme tehtävän vaatimia resursseja ja vastuuviranomaisia. Hätäkeskuspäivystäjän tulee suorittaa moniviranomaisriskinarvio jotta tehtävästä suoriudutaan menestyksekkäästi, resurssit priorisoidaan oikein ja niitä käytetään tarkoituksenmukaisesti. Ei voi tarpeeksi painottaa, miten tärkeää on pysähtyä onnettomuuspaikalle ja Hätäkeskukseen soittaessa vastata esitettyihin kysymyksiin. Yhdessä toimimalla auttamisen ketju toimii parhaimmalla tavalla, ja oikea apu saadaan oikeaan paikkaan! On etuoikeus saada olla osa sitä ketjua.

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot