HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Meille töihin
  • Uratarinat
  • Uratarina: hätäkeskuspäivystäjä Minna

Pyrin työssäni mahdollistamaan, tukemaan ja kehittämään hätäkeskuspäivystäjien työhyvinvointia, jotta he voisivat tuottaa laadukkaita hätäkeskuspalveluita. Siten näen vaikuttavani välillisesti...

Paula
Työhyvinvointiasian­tuntija

Jokainen päivä on erilainen ja saa tehdä valtakunnallisesti merkittävää työtä turvallisemman Suomen puolesta.

Katri
Ylipäivystäjä

Kaikissa paikoissa on ollut yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Työuran aikana on kertynyt elämän mittaisia ystävyyksiä vapaa-ajallekin mukaan.

Tapani
Johtokeskuspäivystäjä

Työ on vastannut odotuksia. Koskaan et voi tietää, mikä seuraava puhelu on.

Aino
Hätäkeskuspäivystäjä

Opettele tuntemaan itsesi ja ole valmis oppimaan itsestäsi lisää. Koulutus ja työ on vaativaa, mutta omien rajojen ja reaktioiden tunnistaminen auttaa varmasti.

Veena
Hätäkeskuspäivystäjä

Uskon pystyväni auttamaan rauhallisella olemuksellani hädässä olevia kansalaisia sekä toimimaan ammattitaitoisesti ja yhteistyössä kentällä toimivien viranomaisten kanssa.

Pauli
Hätäkeskuspäivystäjä

Se on suuri rikkaus, että olen saanut koko maasta ystäviä ja tuttuja ja voinut luoda valtakunnallisen verkoston työni ympärille.

Juha
Erityisasiantuntija

Tiedostin etukäteen, että kyseessä on todella haastava ammatti, joten ehkä halusin myös haastaa itseäni ja olla pieni, mutta tärkeä osa auttamisen ketjussa.

Kasper
Hätäkeskuspäivystäjä

Tekemättä jätetyt asiat yleensä harmittavat jälkikäteen enemmän kuin tehdyt. Niinpä hain koulutukseen Pelastusopistoon ja tulin valituksi.

Oili
Hätäkeskuspäivystäjä

Koulutus vaikutti monipuoliselta ja mielenkiintoiselta. Otin itse lisää selvää hätäkeskuspäivystäjän työstä ja ensimmäistä kertaa jokin ala niin sanotusti kolahti itseeni.

Amanda
Hätäkeskuspäivystäjä

Päivittäin tulee vastaan paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joten kahta samanlaista päivää ei ole ainakaan toistaiseksi ollut.

Minna
Hätäkeskuspäivystäjä

Yhdessä toimimalla auttamisen ketju toimii parhaimmalla tavalla, ja oikea apu saadaan oikeaan paikkaan!

Patrick
Hätäkeskuspäivystäjä

Tuotamme palvelua ihmiseltä ihmiselle.

Pekka
Vuoromestari

Poliisitutkinto ja poliisina toimiminen ovat antaneet hyvin pohjaa ja näkemystä päivystystyöhön.

Aapo
Ylipäivystäjä

URATARINAT

Takaisin Uratarina: hätäkeskuspäivystäjä Minna

Uratarina: hätäkeskuspäivystäjä Minna

Minna aloitti hätäkeskuspäivystäjän työt Keravan hätäkeskuksessa.

Aiemmin kerroimme Pelastusopistolla joulukuussa opintojaan viimeistelleestä Minnasta. Hätäkeskuspäivystäjäksi valmistumisen jälkeen kaikki sujui suunnitellusti, ja hän pääsi töihin Keravan hätäkeskukseen. Miten Minnan työt lähtivät käyntiin, ja mikä on ensivaikutelma hänen uudesta työpaikastaan?

Miten elämänmuutoksesi sujui, kun muutit uuteen kotiin ja aloitit työt uudessa työpaikassa?

”Muutto sujui muutamassa erässä, ja töiden aloitus melko leppoisasti perehdytyksellä. Oikeastaan töiden aloitus ei jännittänyt lainkaan, ja jopa odotin töiden alkua. Oli mukavaa tulla töihin omien kurssikavereiden kanssa, ja aloitusryhmässämme oli mukana myös palaavia hätäkeskuspäivystäjiä sekä poliiseja.” 

Minkälaisia ensivaikutelmia sait uudesta työpaikastasi?

”Minulle tuli heti alkuun tervetullut olo. Jo perehdytyksessä tutustuin jonkin verran talon väkeen, ja töiden ohessa tutustun heihin koko ajan lisää. Keravan hätäkeskuksessa on mukava meininki, ja tuntuu, että voin tarvittaessa kysyä apua keneltä tahansa.”

Minkälainen oli ensimmäinen vastaanottamasi hätäpuhelu?

”Jännitin kyllä ensimmäistä hätäpuheluani. En kylläkään enää muista, mikä tuon ensimmäisen puhelun aihe oli, joten se varmaankin sujui ihan hyvin! Jo muutaman puhelun jälkeen tuntui, että homma alkaa sujumaan. Perehdyttäjä oli alkuun tukena hätäpuhelujen aikana, mutta nyt kysyn perehdyttäjältä mieleen juolahtaneita kysymyksiä yleensä vasta puheluiden jälkeen. Tavallisimpien tehtävälajien puhelut sujuvat jo hyvin, vaikka toki joka päivä tulee jotain ihmeteltävääkin vastaan. Tammikuussa työnsä aloittaneiden perehdytys jatkuu vielä helmikuun loppuun saakka.”

Mitä haasteita uusi työ on tuonut mukanaan?

”Muutin pääkaupunkiseudulle Itä-Suomesta, joten olen päässyt tutustumaan ja opettelemaan minulle aivan uutta Uudenmaan aluetta. Työstäkin kyllä löytyy haasteita, sillä joitain tehtäviä ei ole mahdollista opetella kuin käytännössä. Lisäksi itselleni uutena asiana on tullut yövuorotyö. Olen opetellut vuorotyön rytmiä tämän ensimmäisen työssäolokuukauden ajan.”

Mikä on ollut töiden aloittamisessa palkitsevinta?

”Mukavinta on ollut töiden tekeminen ja uuden työarjen opettelu vuorotöineen. Päivittäin tulee vastaan paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joten kahta samanlaista päivää ei ole ainakaan toistaiseksi ollut. On myös mielenkiintoista oppia tuntemaan uusia työkavereita ja talon toimintatapoja. Oman osaamisen kehittymistä on myös kiva seurata. Välillä huomaan, että edellisestä samankaltaisesta tilanteesta on jo tullut opittua jotakin.”

Mitä odotat tulevalta?

”Tulevilta vuosilta odotan oman ammattitaidon karttumista ja sen kautta varmuutta työn tekemiseen. Uskoisin että taitojen kartuttua on tulossa koulutusta muihinkin työtehtäviin. Töiden aloitus on ollut mielenkiintoista, välillä vähän rankkaakin, mutta kaikin puolin sitä, mitä odotinkin.”

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot