ILTA-palvelun saavutettavuusseloste

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkopalveluja mahdollisimman helposti. Hätäkeskuslaitoksen ILTA-palvelussa pyrimme WCAG 2.1 -standardin AA-tason saavutettavuuteen.

Lisää saavutettavuusdirektiivistä ja saavutettavuudesta voit lukea Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi -sivustolta.

Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua ILTA ja on laadittu 8.10.2024 ja päivitetty viimeksi 09.10.2024. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Olemme arvioittaneet ILTA-palvelun saavutettavuuden ulkopuolisella asiantuntijaorganisaatiolla ja saaneet raportin 26.9.2024.
Palvelu on testattu:

  • MacOS Sonoma (14.6.1)
  • Windows 11 Pro (22H2)
  • Apple iOS (17.6.1) (mobiili)
  • Android (14) (mobiili)

Ja siinä on on hyödynnetty seuraavia internetselaimia:

  • Chrome
  • Safari
  • Firefox
  • Edge

Ruudunlukuohjelmistoista testausta on tehty:

  • Applen VoiceOverilla työpöytänäkymässä ja mobiilissa
  • Windowsilla NVDA:lla
  • Android TalkBackilla

Digipalvelun saavutettavuuden tila

ILTA-palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset. 

Ei saavutettava sisältö

  • Lomakekenttien Autocomplete-toiminto ei ole käytössä (WCAG 1.3.5).

Muita huomioita

  • Android version 14 Talkback käyttäessä kohdistus poistuu modaali-ikkunasta. Puute on huomattu vain kyseistä teknologiaa käytettäessä (WCAG 2.1.1).

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Jätä palautetta saavutettavuudesta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen palautelomakkeella.

Sähköpostilla: [email protected]

Lisäksi voit antaa nimetöntä palautetta verkkosivujen sisältösivuilla aktivisuusnapeilla. 

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Sitoumus digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen

Olemme sitoutuneet saavutettavuuden parantamiseen.

Tämä verkkosivusto/sovellus on julkaistu

Julkaistaan 2025.