
Nödmeddelande per SMS till numret 112
112-nödtextmeddelandena är avsedda för personer med nedsatt hörsel eller talhämning. Nödnumret 112 är enbart till för brådskande nödsituationer, när du behöver brådskande hjälp av polisen, akutvården, räddningstjänsten eller social- och krisjouren.
Med nödtextmeddelande avses ett SMS-meddelande. Det går inte att skicka bilder, videor eller exempelvis WhatsApp-meddelanden till nödnumret. Du kan inte använda emojisymboler i meddelanden.
Så här skriver du ett nödmeddelande
I textmeddelandet ställer nödcentraloperatören den hjälpbehövande samma frågor som under ett nödsamtal och gör den lagstadgade riskbedömningen för förmedlingen av hjälp. För att försäkra sig om att snabbt få hjälp lönar det sig att lämna så mycket information som möjligt i det första meddelandet.
Ditt textmeddelande ska innehålla:
- Kommun och adress
- Vad har hänt
- Eventuell ytterligare information om händelsen
- Eget namn
Efter det första meddelandet begär nödcentraloperatören nödvändiga tilläggsuppgifter. Nödcentraloperatören kan i textmeddelandet fråga om personen kan tala eller om det på platsen finns någon som kan tala. Syftet med detta är att avlägsna sådana personer från textmeddelandelinjen som kunde ringa ett nödsamtal.
Ring, om du kan
Om du inte har problem med hörseln eller talet, ring alltid ett nödsamtal. På så sätt kan vi trygga tillgången till hjälp i nödsituationer för personer med nedsatt hörsel eller talhämning. Det är långsammare att skicka nödtextmeddelanden mellan den hjälpbehövande och nödcentralen än att tala per telefon i en nödsituation.
Belasta inte nödnumret
Onödiga kontakter till nödnumret kan fördröja hjälpen till nödställda med ödesdigra följder. Tips om händelser eller personer ska inte skickas till nödnumret. Man ska inte heller testa textmeddelandetjänstens funktion. Telefonen måste ha ett SIM-kort för att du skall kunna skicka ett nödtextmeddelande.
Ring, om du kan
Ett telefonsamtal är tekniskt sett ett säkrare alternativ än ett textmeddelande på grund av att det till exempel kan förekomma fördröjningar i förmedlingen av textmeddelanden eller också kan telefonens minne vara fullt. Som textmeddelanden betraktas endast sådana textmeddelanden som avses i informationssamhällsbalken, inte exempelvis WhatsApp-meddelanden.
Nödtextmeddelanden kan inte sändas från en telefon som inte har ett SIM-kort. Sms från telefoner med utländskt abonnemang förmedlas inte till nödcentraler i Finland.
FAQ
Det går inte att skicka bilder eller smileys till nödnumret.
Att skicka ett nödmeddelande till nummer 112 är gratis.
Nej, det går inte.
Slut på saldo i prepaid-telefoner eller att operatörens sms-avtal har nått sitt max antal hindrar inte skickandet av nödmeddelande.
Telefonen måste ha ett SIM-kort för att du skall kunna skicka ett nödtextmeddelande.
Ja, avsändaren av nödmeddelande kan lokaliseras på samma sätt som en nödsamtalsanroparens.
Nödmeddelande kan inte prioriteras i operatörernas kommunikationsnät på samma sätt som nödsamtal. Därför kan det förekomma förseningar vid överföringen av sms och deras snabba leverans till nödscentralen kan inte garanteras. Förseningar kan uppstå till exempel under helgdagar eller vid tider när sms-trafiken är intensiv.
Nej, det går inte. Meddelandet dirigeras inte till nödscentralen i det aktuella landet.
Det går inte. Endast sms som skickas från finska abonnemang dirigeras till Finlands nödscentral.
Ditt sms ska innehålla
Kommun och exakt adress
I det första SMS:et anger du en så exakt adress som möjligt.
Vad har hänt?
Förklara kort vad ditt nödsamtal handlar om.
Eventuell ytterligare information om händelsen
Ange ytterligare information om det behövs.
Anmälarens namn
I slutet anger du ditt eget namn.