Nödmeddelande per SMS till numret 112

Tjänst för personer med nedsatt hörsel eller talhämning

Personer med nedsatt hörsel eller talhämning kan skicka ett textmeddelande till numret 112 i nödsituationer. Det går inte att skicka bilder, videor eller smileys/bildsymboler. Med textmeddelande avses endast ett sms-meddelande.

Om du inte har problem med hörseln eller talet, ring alltid ett nödsamtal. På så sätt kan vi trygga tillgången till hjälp i nödsituationer för personer som inte kan ringa. Det är långsammare att skicka textmeddelanden mellan den hjälpbehövande och nödcentralen än att tala per telefon i en nödsituation. 

Så här skickar du ett nödmeddelande per sms

Ge så mycket information som möjligt i det första meddelandet för att nödcentraloperatören ska kunna bedöma hjälpbehovet. Nödcentraloperatören ber om mer information om situationen, varför det krävs flera textmeddelanden för att göra ett nödmeddelande. 

Nödcentraloperatören kan i textmeddelandet fråga om du kan tala eller om det på platsen finns någon som kan tala. Syftet med detta är att ge snabbare tillgång till hjälp och avlägsna sådana personer från textmeddelandelinjen som kunde ringa ett nödsamtal.

Ange följande uppgifter i det första meddelandet:

  1. Kommun och adress
  2. Vad har hänt
  3. Eventuell ytterligare information om händelsen
  4. Eget namn

Exempel på nödtextmeddelande:

Satakunnankatu 3, Björneborg. En personbil har stött på en cyklist på en skyddsväg. Cyklisten är vid medvetande men har svåra smärtor och skador. Maija Virtanen. 

Belasta inte nödnumret med onödiga meddelanden

Nödnumret 112 är enbart till för brådskande nödsituationer, när du behöver brådskande hjälp av polisen, akutvården, räddningstjänsten eller social- och krisjouren.

Skicka inte tips om händelser eller personer till nödnumret. Du ska inte heller testa textmeddelandetjänstens funktion. Onödiga textmeddelanden kan fördröja tillgången till hjälp för människor i nöd och belasta nödcentralstjänsten.

Ring, om du kan

Ett telefonsamtal är tekniskt sett ett säkrare alternativ än ett textmeddelande på grund av att det till exempel kan förekomma fördröjningar i förmedlingen av textmeddelanden eller också kan telefonens minne vara fullt. Som textmeddelanden betraktas endast sådana textmeddelanden som avses i informationssamhällsbalken, inte exempelvis WhatsApp-meddelanden.

Nödtextmeddelanden kan inte sändas från en telefon som inte har ett SIM-kort. Sms från telefoner med utländskt abonnemang förmedlas inte till nödcentraler i Finland.
 

FAQ

Det går inte att skicka bilder eller smileys till nödnumret. 

Att skicka ett nödmeddelande till nummer 112 är gratis. 

RTT-tjänsten enligt Europeiska unionens tillgänglighetsdirektiv gör det möjligt att skriva text i realtid i samband med ett nödsamtal. I 112 RTT syns texten mellan nödcentralen och den hjälpbehövande en bokstav åt gången. Även ljuden i ett RTT-samtal hörs till mottagaren. Nödcentralsverket har som mål att ta i bruk tjänsten 2027.

Före 112-nödtextmeddelandetjänsten hade personer med nedsatt hörsel eller talhämning tillgång till regionala gsm-nummer för att göra nödmeddelanden. De regionala numren togs ur bruk den 1 augusti 2025 och alla nödmeddelanden skickas nu till 112.

Slut på saldo i prepaid-telefoner eller att operatörens sms-avtal har nått sitt max antal hindrar inte skickandet av nödmeddelande.

Telefonen måste ha ett SIM-kort för att du skall kunna skicka ett nödtextmeddelande.

Ja, avsändaren av nödmeddelande kan lokaliseras på samma sätt som en nödsamtalsanroparens.

Nödmeddelande kan inte prioriteras i operatörernas kommunikationsnät på samma sätt som nödsamtal. Därför kan det förekomma förseningar vid överföringen av sms och deras snabba leverans till nödscentralen kan inte garanteras. Förseningar kan uppstå till exempel under helgdagar eller vid tider när sms-trafiken är intensiv.

Nej, det går inte. Meddelandet dirigeras inte till nödscentralen i det aktuella landet.

Det går inte. Endast sms som skickas från finska abonnemang dirigeras till Finlands nödscentral.