ILMO-systemet fungerar normalt igen

Ett tekniskt fel upptäcktes i ILMO-tjänsten fredagen den 9 juni 2023, vilket förhindrade inloggning på tjänsten. Felet har lösts och tjänsten fungerar normalt igen.
Observera att det kan förekomma en tillfällig rusning i kundtjänsten även efter att felet har åtgärdats.
I brådskande situationer, kontakta kundtjänsten för larmanläggningar antingen via e-post [email protected] eller genom att ringa 0295 481 480.
Edit 9.6.2023 klo 13.55: Ändrad titel och intro. ILMO-tjänsten fungerar normalt igen.
Edit 9.6.2023 klo 14.21: Ändrad titel och intro. Felet hindrar inloggningen till tjänsten.
Edit 12.6.2023 klo 14.15: Ändrad titel och intro. ILMO-tjänsten fungerar normalt igen.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.