
Det har uppstått problem med inloggningen till ILMO-systemet
Typ: Störning Status: Aktiv
fr.o.m: 13.12.2024 kl. 13:00 Ändar:14.02.2025 kl. 13:00
Det har uppstått problem med inloggningen till ILMO-systemet. Problemet gäller operativsystemen iOS, iPadOS och MacOS. Inloggningen kan förhindras helt. Problemet är under utredning och åtgärdas så snart som möjligt.
Vi ber våra kunder att försöka logga in med alternativa användargränssnitt om möjligt. Vid problem kan du även kontakta vår kundtjänst för larmapparater genom att mejla [email protected] eller genom att ringa 0295 481 480.
Vi beklagar situationen!
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.