
Det har uppstått problem med inloggningen till ILMO-systemet
Typ: Störning Status: Aktiv
fr.o.m: 13.12.2024 kl. 13:00
Det har uppstått problem med inloggningen till ILMO-systemet. Problemet gäller operativsystemen iOS, iPadOS och MacOS. Inloggningen kan förhindras helt. Problemet är under utredning och åtgärdas så snart som möjligt.
Vi ber våra kunder att försöka logga in med alternativa användargränssnitt om möjligt. Vid problem kan du även kontakta vår kundtjänst för larmapparater genom att mejla [email protected] eller genom att ringa 0295 481 480.
Vi beklagar situationen!
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.