Fördröjningar i förmedlingen av nödtextmeddelanden
Typ: Störning Status: Reparera
fr.o.m: 21.08.2024 kl. 11:00
Det har kommit fram att delar av enskilda meddelanden förmedlats till nödcentraldatasystemet med fördröjning. Detta har gällt långa meddelanden. Vi uppmanar användare av nödtextmeddelanden att skriva korta meddelanden: adress, ort, vad som har hänt och namn.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att berätta att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt.
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Under januari–juni 2024 förmedlade Nödcentralsverket ungefär hälften av nödmeddelandena till hjälpande myndigheter. Statistiken för det första halvåret visar att antalet uppdrag som förmedlats till den prehospitala akutsjukvården minskade med tio procent jämfört med motsvarande period i fjol.