Fördröjningar i förmedlingen av nödtextmeddelanden
Typ: Störning över Status: Reparera
fr.o.m: 21.08.2024 kl. 11:00 Ändar:30.09.2024 kl. 10:06
30.9.2024 10:06 Felet har åtgärdats.
---
Det har kommit fram att delar av enskilda meddelanden förmedlats till nödcentraldatasystemet med fördröjning. Detta har gällt långa meddelanden. Vi uppmanar användare av nödtextmeddelanden att skriva korta meddelanden: adress, ort, vad som har hänt och namn.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.