Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta

Viikonloppuna juhlittiin koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyi normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana, ja nuoria koskevia tehtäviä oli tavallista enemmän.
Koulujen päättäjäisviikonloppu on yksi turvallisuusviranomaisten kiireisimmistä ajankohdista, eikä tämäkään vuosi tehnyt poikkeusta. Perjantain 30.5.2025 klo 18.00 ja sunnuntain 1.6.2025 klo 6.00 välisenä aikana hätänumeroon 112 tehtiin yhteensä 13 800 hätäilmoitusta. Määrä oli hieman vähemmän kuin viime vuonna koulujen päättymisen yhteydessä (15 900 vuonna 2024).
Hätäilmoituksista 50 prosenttia välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille. Loput ilmoituksista saatiin ratkaistua hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja opastuksen avulla. Välitetyt tehtävät jakaantuivat viranomaisille seuraavasti:
- poliisi 43 %
- ensihoito 43 %
- sosiaali- ja kriisipäivystys 11 %
- pelastus 3 %.
Koulujen päättymisen yhteydessä ensihoidolle, poliisille, sosiaalipäivystykselle ja pelastustoimelle välitettäviin tehtäviin liittyy perinteisesti päihteiden käyttöä, häiriökäyttämistä, väkivaltaa sekä alkoholin vaikutusta eriasteisina myrkytystiloina ja loukkaantumisina. Viisi yleisintä tehtävää viikonlopun tarkastelujaksolla olivat:
- ilkivalta, järjestyslakirikkomus, häiriökäyttäytyminen
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- potkiminen, hakkaaminen
- päihtynyt henkilö
Lisätietoa:
Näin hätäkeskuksissa varauduttiin päättäjäisviikonloppuun
Edit 2.6.2025 klo 8.34: Poistettu ylimääräinen linkki
Edit 15.9.2025 klo 12.56: Lisätty asiasanoihin sana Tilastot.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.