Joulunaika tuo kiireen hätäkeskuksiin

Hätäkeskusten tehtävämäärä perinteisesti kasvaa suomalaisten vetäytyessä joulunviettoon. Perinteinen perhejuhla näkyy 112:een tulevissa hätäilmoituksissa muun muassa liiallisena päihteiden käyttönä ja yksinäisyytenä. Ihmisten on hyvä tiedostaa, että apua on tarjolla sekä kiireellisiin viranomaistehtäviin että keskusteluapua vaativiin tilanteisiin.
Vaikka kyseessä on iloinen juhla, voivat perheiden ongelmat kärjistyä joulunvietossa ja aiheuttaa muun muassa kotihälytyksiä poliisille.
− Näihin tehtäviin liittyy usein päihteet. Myös yksinäisyyden tunne, ahdistus, mielenterveyden haasteet ja stressi korostuvat hätänumeroon soitetuissa puheluissa joulunaikaan, kuvailee vuoromestarina työskentelevä Katja Kankare.
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet tunnistetaan hyvin, mutta esimerkiksi sosiaalitoimen alaan kuuluvissa viranomaistehtävissä, kuten kiireellisissä lastensuojeluasioissa, voidaan helposti jättää soittamatta hätänumeroon.
− Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät pysty viettämään joulua lasten kanssa selvänä, jolloin meidän tehtävämme on hälyttää sosiaalipäivystys puuttumaan asiaan. Toivoisin jokaiselle lapselle mahdollisuutta viettää joulua turvallisesti selvän huoltajan kanssa.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Kankareen mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta.
− Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu olla riittävää omassa tilanteessa. Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu useita päivystysnumeroita kiireettömään avuntarpeeseen.
− 112 Suomi sovelluksesta löydät muun muassa Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Lasten ja nuorten puhelimen sekä Päivystysavun yhteystiedot. Päivystysnumeroiden lisäksi sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin, kertoo Kankare.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.