Tillsammans kan vi minska antalet obehöriga samtal till 112

Vi har redan i flera år varit oroliga över antalet nödsamtal som inte hör hemma på nödlinjen. An-talet är fortfarande stort. Fenomenet är inte unikt för Finland, utan kan ses även på andra håll i världen. Det är viktigt för vår allas säkerhet att det gemensamma nödnumret 112 används rätt.

Man kan säga att arbetsmängden i nödcentralerna och innehållet i nödsamtalen reflekterar de föränd-ringar och fenomen som sker i vår omgivning. Fjolåret slog rekord med antalet nödsamtal, för vi över-skred tremiljonersgränsen. Mängden i sig kan väcka oro, men än mera det att en fjärdedel av dessa sam-tal inte här hemma på nödlinjen. Antalet är uppseendeväckande stort trots alla kommunikativa åtgärder vi vidtagit. Samtal som klassificerats som rent uppsåtliga uppgår till ca. fem procent.

Som en följd av denna oroväckande trend blev temat för nödnummerveckan i år rätt användning av nöd-numret 112. Det är väsentligt med tanke på vår allas gemensamma säkerhet och trygghet att nödnumret besvaras snabbt, och att vi i brådskande nödsituationer snabbt kan få hjälp till platsen. Vi måste tillsam-mans se till att samtal som inte kräver brådskande myndighetshjälp till platsen kan riktas till andra råd-givande nummer.

De obehöriga samtalen varierar till sitt innehåll, men kan t.ex. gälla förfrågningar om elavbrottens längs under stormar. Dessa förfrågningar gäller alltså situationer där det inte föreligger sådan fara för liv, hälsa, egendom eller miljön att brådskande myndighetshjälp skulle behövas på plats.

Det är viktigt att man endast ringer nödnumret när det finns ett verkligt behov av brådskande myndig-hetshjälp på platsen, och det gäller situationer man inte själv kan åtgärda. 
Detta är viktigt av två orsaker. För det första orsakar förfrågningar och obehöriga samtal ofta rusning på nödlinjen, och brådskande nödfall väntar i samma samtalskö. Den andra orsaken är att myndigheternas resurser är beräknade för akuta nödfall.

Uppdrag som förmedlats på basen av nödanmälningar

Förutom de obehöriga samtalen gjordes det ifjol över 700 000 nödanmälningar som inte krävde myndig-hetsinsatser. Samtalen gällde situationer där någon form av hjälp nog behövdes, men situationen kunde åtgärdas utan brådskande myndighetsåtgärder. Ett exempel kunde vara ett hälsoproblem där anmälaren ändå kan ta sig sill jouren utan ambulans, t.ex. med taxi. Ett annat exempel kunde vara ett omkullfallet träd som inte orsakar någon vidare fara. För situationer som dessa är det viktigt att ladda ner mobilappen 112 Suomi, för där hittas råd och servicenummer för mindre brådskande situationer.
Av alla dryga tre miljoner nödanmälningar förmedlar alltså operatörerna ca. 1,5 miljoner uppdrag vidare till någon myndighet.

Antalet obehöriga samtal kräver åtgärder

Det är viktigt att känna till att ett av nödcentraloperatörens mål är att så fort som möjligt ta reda på ifall brådskande myndighetshjälp behövs eller inte. Därför ställer operatörerna frågor och gör en riskbedöm-ning av situationen och behovet av hjälp, och strävar också efter att avsluta samtalet omedelbart om det är klart att situationen inte kräver någon akut myndighetshjälp. 

Nödcentralsverkets mål som ämbetsverk är att minska antalet obehöriga samtal. Redan en minskning på 20% av förra årets antal skulle betyda att nödlinjen belastas betydligt mindre. Detta i sin tur skulle be-tyda att brådskande nödfall kan besvaras ännu snabbare, och samtidigt skulle nödcentralsoperatörernas belastning under skiftet minskas.

Som en del av nödnummerveckan önskar jag att ni laddar ner 112 Suomi -mobilappen och kollar att även era närstående har laddat ner och uppdaterat den senaste versionen. Jag hoppas att alla bekantar sig med de råd och servicenummer som där hittas. När vi alla agerar enligt de råd som myndigheterna gett kan vi tillsammans förminska antalet samtal som inte hör hemma på nödlinjen. 

Jag önskar alla en trevlig och trygg nödnummervecka!
Låt oss skapa säkerhet tillsammans.

Taito Vainio 
Nödcentralsverkets överdirektör