Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen

Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Anniina Takala fick ett oväntat samtal i höstas när sekreteraren för personaladministrationen på Åbo nödcentral kontaktade henne för att meddela att det hade kommit ett brev i Anniinas namn.
−Jag kommer ihåg att jag satte mig i bilen för att öppna brevet, vars innehåll jag redan kunde gissa mig till. Det kändes overkligt. Det här är ju inte mitt liv, minns Takala med glädje.
Anniina är sjukskötare till sin bakgrund och tog examen som nödcentraloperatör våren 2020. Fyra år senare har Anniina tagit emot tiotusentals nödsamtal. De mest gripande nödsamtalen handlar om ödesdigra ögonblick i livet: när den som ringer hittat en älskad person avliden eller är på väg att begå självmord. Det krävande arbetet har lett Anniina till att satsa på sitt välbefinnande, och förutom jourarbetet sökte sig Anniina till arbetsgruppen för arbetshälsa i Åbo nödcentral och medverkar också som defusing- och kamratstödshandledare. Våren 2024 tilldelades hon utmärkelsen som årets nödcentraloperatör.
Delad ära
Förberedelserna inför festen har bland annat inkluderat att leta efter en lämplig klänning.
−En regnig dag gick jag in i en klädaffär med min hund. Där stod vi sedan helt genomblöta när försäljaren kom för att fråga om vi behövde hjälp. Jag svarade att jag behöver en klänning till Självständighetsbalen, men att jag inte hade en aning om hurdan!
Temat för självständighetsdagens mottagning i år är Tillsammans. Bland de inbjudna finns särskilt personer som har främjat gemenskap och fört samman människor med olika bakgrund.
−Även om inbjudan kom i mitt namn, känner jag att jag går dit som en representant för hela yrkeskåren. Det är bra att radoperatörernas arbete värdesätts.
Vi hjälper den nödställda tillsammans
För Anniina är nödcentraloperatörens arbete framför allt att möta och hjälpa den nödställda, men samarbetet mellan myndigheter ligger henne också varmt om hjärtat.
− Förutom att träffa den nödställda vill jag ge bästa möjliga service till de olika sektorerna. Medan jag ger livräddande instruktioner så tydligt som möjligt per telefon, vill jag via myndighetsradion förmedla så detaljerad information som möjligt till de larmade myndigheterna om vad som har hänt. Vi gör det här tillsammans, konstaterar Anniina.
Årets nödcentraloperatör bjöds in till självständighetsdagens mottagning för tredje året i rad.
Se även
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.