Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen

Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Anniina Takala fick ett oväntat samtal i höstas när sekreteraren för personaladministrationen på Åbo nödcentral kontaktade henne för att meddela att det hade kommit ett brev i Anniinas namn.
−Jag kommer ihåg att jag satte mig i bilen för att öppna brevet, vars innehåll jag redan kunde gissa mig till. Det kändes overkligt. Det här är ju inte mitt liv, minns Takala med glädje.
Anniina är sjukskötare till sin bakgrund och tog examen som nödcentraloperatör våren 2020. Fyra år senare har Anniina tagit emot tiotusentals nödsamtal. De mest gripande nödsamtalen handlar om ödesdigra ögonblick i livet: när den som ringer hittat en älskad person avliden eller är på väg att begå självmord. Det krävande arbetet har lett Anniina till att satsa på sitt välbefinnande, och förutom jourarbetet sökte sig Anniina till arbetsgruppen för arbetshälsa i Åbo nödcentral och medverkar också som defusing- och kamratstödshandledare. Våren 2024 tilldelades hon utmärkelsen som årets nödcentraloperatör.
Delad ära
Förberedelserna inför festen har bland annat inkluderat att leta efter en lämplig klänning.
−En regnig dag gick jag in i en klädaffär med min hund. Där stod vi sedan helt genomblöta när försäljaren kom för att fråga om vi behövde hjälp. Jag svarade att jag behöver en klänning till Självständighetsbalen, men att jag inte hade en aning om hurdan!
Temat för självständighetsdagens mottagning i år är Tillsammans. Bland de inbjudna finns särskilt personer som har främjat gemenskap och fört samman människor med olika bakgrund.
−Även om inbjudan kom i mitt namn, känner jag att jag går dit som en representant för hela yrkeskåren. Det är bra att radoperatörernas arbete värdesätts.
Vi hjälper den nödställda tillsammans
För Anniina är nödcentraloperatörens arbete framför allt att möta och hjälpa den nödställda, men samarbetet mellan myndigheter ligger henne också varmt om hjärtat.
− Förutom att träffa den nödställda vill jag ge bästa möjliga service till de olika sektorerna. Medan jag ger livräddande instruktioner så tydligt som möjligt per telefon, vill jag via myndighetsradion förmedla så detaljerad information som möjligt till de larmade myndigheterna om vad som har hänt. Vi gör det här tillsammans, konstaterar Anniina.
Årets nödcentraloperatör bjöds in till självständighetsdagens mottagning för tredje året i rad.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Problem, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss, som vanligtvis orsakas på grund av alkohol framhävs under midsommaren i en större grad i nödmeddelandena.