Pressmeddelanden

  • Nödnumret svarade på 21 400 samtal under julen

    Pressmeddelande 27.12.2023

    Nödcentralerna svarade på 21 400 nödsamtal under tiden 24.12.2023 kl. 00.00 – 26.12.2023 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 20 600. Hundra procent av nödsamtalen besvarades...

  • Jultiden är hektisk på nödcentralerna

    Pressmeddelande 20.12.2023

    Trots att det är en glad fest kan familjernas problem trappas upp under julen och orsaka bland annat larm till polisen. − Rusmedel finns ofta med vid dessa uppdrag. Även känslan av ensamhet,...

  • Nödcentralsverkets anseende toppar listan

    Pressmeddelande 12.12.2023

    Medborgarnas uppfattning om anseendet för organisationer inom den offentliga förvaltningen utreddes återigen i höstas inom åtta olika delområden. Studien har genomförts för den offentliga sektorn...

  • Försöket med nödanmälan på teckenspråk avslutas vid utgången av 2023

    Pressmeddelande 7.12.2023

    Teckenspråkiga personer har i drygt två års tid kunnat kontakta nödcentralen via appen 112 Suomi genom videoförbindelse. Försöket som har genomförts i myndighetssamarbete mellan Nödcentralsverket...

  • Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024

    Pressmeddelande 25.9.2023

    Nödcentralsverket har under det pågående året berett reformen av sitt ledningssystem. Det centrala målet är att förnya verksamhetssätten så att de stöder prioriteringarna i ämbetsverkets strategi,...

  • Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året

    Pressmeddelande 20.9.2023

    Enligt Nödcentralsverkets halvårsrapport var antalet anställda i slutet av juni 656 personer, vilket på grund av deltidsanställningar blir 614 årsverken. Under årets första hälft förbättrades...

  • Betydligt fler nödmeddelanden under första halvåret

    Pressmeddelande 11.8.2023

    Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 1 536 000 nödmeddelanden under perioden 1.1–30.6.2023. Antalet nödmeddelanden fortsatte att öka för fjärde året i rad. – Det första halvåret har varit...

  • Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

    Pressmeddelande 26.6.2023

    Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt....

  • Nödcentralsoperatörens tips för en trygg midsommar

    Pressmeddelande 20.6.2023

    Antalet nödmeddelanden ökar på sommaren när människor är på semester och särskilt vid midsommarfirande. Semesterfirare i sommarstugor råkar ut för olyckor, riklig alkoholkonsumtion stör den...

  • ILMO-systemet fungerar normalt igen

    Pressmeddelande 8.6.2023

    Observera att det kan förekomma en tillfällig rusning i kundtjänsten även efter att felet har åtgärdats. I brådskande situationer, kontakta kundtjänsten för larmanläggningar antingen via e-post...

  • Att lära sig är en viktig arbetslivsfärdighet

    Pressmeddelande 31.5.2023

    Meri har arbetat som utbildningsplanerare nästan från början av Nödcentralsverkets grundande. Nödcentralsverket grundades 2001 och Meri började arbeta som utbildningsplanerare några år senare, år...

  • Människor behöver möten

    Pressmeddelande 29.5.2023

    – Den som ringer till nödnumret är inte alltid i en verklig nödsituation, även om personen kan uppfatta situationen som sådan. Därför handlar nödcentraloperatörens arbete ofta om att ge dem som...

  • Ansökan till tvåspråkig utbildning för nödcentraloperatör börjar nästa vecka

    Pressmeddelande 3.5.2023

    Nästa vecka börjar ansökan till den tvåspråkiga kursen i utbildningen till nödcentraloperatör. För att bli vald ska den sökande ha flytande kunskaper i både finska och svenska. Detta är andra...

  • Nödlinjen belastades av alkoholrelaterade problem under första maj

    Pressmeddelande 2.5.2023

    De främsta orsakerna till nödsamtal under valborgsfirandet var olika insjuknanden, någon som fallit och stött sig samt bröstsmärta. Största delev av uppdragen förmedlades till akutsvården....

  • Nödcentraloperatörerna uppnådde en bra servicenivå trots den ökade arbetsmängden

    Pressmeddelande 27.3.2023

    År 2022 behandlades nästan tre miljoner nödmeddelanden (2 920 000) vid nödcentralerna, vilket är fem procentenheter mer än år 2021. Samtidigt minskade nödcentraloperatörernas arbetsinsats vid...

  • Störning i behandlingen av anmälningar om larmanläggningar

    Pressmeddelande 14.3.2023

    Felet håller för närvarande på att åtgärdas. Vi informerar dig när felet har åtgärdats. Observera att det kan förekomma en tillfällig rusning i kundtjänsten även efter att felet har åtgärdats. I...

  • Brottsofferjouren nu i appen 112 Suomi

    Pressmeddelande 23.2.2023

    Arttu Perttula, direktör för utvecklingsavdelningen vid Nödcentralsverket, berättar att nödnumret årligen tar emot nästan tre miljoner nödmeddelanden, varav ungefär en fjärdedel inte hör till...

  • Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas den 11 februari

    Pressmeddelande 9.2.2023

    Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för varningsmeddelanden också i radio och i 112 Suomi-appen. Dessutom publiceras...

  • Ladda ned appen 112 Suomi, så får du varnings- och myndighetsmeddelanden direkt till din telefon

    Pressmeddelande 18.1.2023

    Enligt applikationsexpert Sami Suomalainen från Nödcentralsverket når varnings- och myndighetsmeddelandena medborgarna bättre, när de använder appen 112 Suomi. De regionala meddelandena förmedlas...

  • Förbättring av tillgängligheten av appen 112 Suomi

    Pressmeddelande 18.1.2023

    Nödcentralsverkets mål vid utvecklingen av appen 112 Suomi är att alla kan smidigt använda tjänsten. Tillgänglighetsförbättringarna i anslutning till uppdateringen den 18 januari gäller länkar och...