Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
112-widgeten är ett snabbprogram på mobiltelefonens hemskärm och kan användas för att ringa nödnumret. Genom att klicka på widgeten flyttas användaren till Nödnummer-menyn i 112 Suomi-appen, där samtalet görs genom att välja Ring 112. I samband med samtalet förmedlas positionsuppgifterna till nödcentralen.
En widget är en större ikon än appikonen som syns enkelt på hemskärmen. Det är bra att installera widgeten på till exempel seniorers och barns telefoner, så att de enkelt hittar tjänsten i en nödsituation. Den uppfyller också tillgänglighetskriterierna, så det är enkelt att använda programmet också med hjälp av exempelvis en skärmläsare.
Widgeten är en extra egenskap i appen Suomi och lanserades i samband med appuppdateringen i september.
Så här börjar du använda widgeten
För att kunna installera 112-widgeten ska telefonen ha den senaste versionen av 112 Suomi-appen. Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
Android
Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
- Gå till hemskärmen och tryck länge på ett tomt område på skärmen
- Sök efter 112 Suomi i listan som öppnas
- Dra widgeten till önskad plats
- Radera widgeten genom att trycka länge på den och välj ”Radera”
iOS
Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
- Gå till hemskärmen och tryck länge på ett tomt område på skärmen
- Välj knappen + i det övre vänstra hörnet
- Sök efter 112 Suomi i listan som öppnas eller skriv in 112 Suomi i sökfältet
- Tryck på appikonen för att komma till vyn med uppgifter om Widgeten. Välj ”Lägg till widget” nertill
- Dra widgeten till önskad plats
- Radera widgeten genom att trycka länge på den och välj ”Radera”
Huawei
Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
- Gå till hemskärmen och ”knip” skärmen.
- Välj Widgetar bland funktionerna som visas nedtill på skärmen.
- 112 Suomi-widgeten finns i listan när du bläddrar listan i sidled.
- Dra widgeten till önskad plats.
Tutustu myös
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.