Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm

Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
112-widgeten är ett snabbprogram på mobiltelefonens hemskärm och kan användas för att ringa nödnumret. Genom att klicka på widgeten flyttas användaren till Nödnummer-menyn i 112 Suomi-appen, där samtalet görs genom att välja Ring 112. I samband med samtalet förmedlas positionsuppgifterna till nödcentralen.
En widget är en större ikon än appikonen som syns enkelt på hemskärmen. Det är bra att installera widgeten på till exempel seniorers och barns telefoner, så att de enkelt hittar tjänsten i en nödsituation. Den uppfyller också tillgänglighetskriterierna, så det är enkelt att använda programmet också med hjälp av exempelvis en skärmläsare.
Widgeten är en extra egenskap i appen Suomi och lanserades i samband med appuppdateringen i september.
Så här börjar du använda widgeten
För att kunna installera 112-widgeten ska telefonen ha den senaste versionen av 112 Suomi-appen. Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
Android
Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
- Gå till hemskärmen och tryck länge på ett tomt område på skärmen
- Sök efter 112 Suomi i listan som öppnas
- Dra widgeten till önskad plats
- Radera widgeten genom att trycka länge på den och välj ”Radera”
iOS
Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
- Gå till hemskärmen och tryck länge på ett tomt område på skärmen
- Välj knappen + i det övre vänstra hörnet
- Sök efter 112 Suomi i listan som öppnas eller skriv in 112 Suomi i sökfältet
- Tryck på appikonen för att komma till vyn med uppgifter om Widgeten. Välj ”Lägg till widget” nertill
- Dra widgeten till önskad plats
- Radera widgeten genom att trycka länge på den och välj ”Radera”
Huawei
Installationen av widgeten skiljer sig mellan olika operativsystem och telefonmodeller.
- Gå till hemskärmen och ”knip” skärmen.
- Välj Widgetar bland funktionerna som visas nedtill på skärmen.
- 112 Suomi-widgeten finns i listan när du bläddrar listan i sidled.
- Dra widgeten till önskad plats.
Se även
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Det är en säkerhetsgärning att lära barn rätt användning av nödnumret. Det är viktigt att prata med barn om identifiering av nödsituationer och inge mod att ringa ett nödsamtal.
Olika betoningar för olika målgrupper
112-dagen är en riksomfattande kampanj vars syfte är att fästa finländarnas uppmärksamhet vid nödnumret 112 och vid att identifiera nödsituationer. I 112-utbildningen är det bra att fundera på den verksamhet och förståelse som är typisk för målgruppen. Exempelvis lönar det sig att betona andra saker för barn och unga än för äldre personer eller till exempel för invandrare och utlänningar.
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.