Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle

Älypuhelimiin on nyt saatavilla 112-widget, jonka kautta voi soittaa hätänumeroon. Widgetin voi asentaa puhelimiin, joissa on 112 Suomi -sovellus.
112-widget on kännykän alkunäytöllä oleva pikaohjelma, jonka avulla voi soittaa hätänumeroon. Klikkaamalla widgetiä, käyttäjä siirtyy 112 Suomi -sovelluksen Hätänumero-valikkoon, mistä puhelu tehdään valitsemalla Soita 112. Puhelun yhteydessä sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen.
Widget on sovelluksen ikonia suurempi kuvake, joka erottuu helposti alkunäytöltä. Widget kannattaa asentaa esimerkiksi ikäihmisten ja lasten puhelimiin, jotta hätätilanteessa palvelu löytyy kätevästi. Se täyttää myös saavutettavuuskriteerit, joten ohjelman käyttäminen onnistuu helposti myös esimerkiksi ruudunlukijan avulla.
Widget on 112 Suomi -sovelluksen lisäominaisuus, joka julkaistiin syyskuussa tehdyn sovelluspäivityksen yhteydessä.
Näin otat widgetin käyttöön
Jotta 112-widgetin saa asennettua, puhelimessa pitää olla viimeisin versio 112 Suomi -sovelluksesta.
Android
Widgettien asentamisessa on eroja eri käyttöjärjestelmissä ja puhelinmalleissa.
- Mene kotinäytölle ja tee pitkä painallus näytön tyhjälle alueelle
- Etsi avautuvasta listasta 112 Suomi
- Raahaa widgetti/ pienoisohjelma haluamaasi kohtaan
- Widget poistetaan painamalla siitä pitkään ja valitsemalla ”Poista”
iOS
Widgettien asentamisessa on eroja eri käyttöjärjestelmissä ja puhelinmalleissa.
- Mene kotinäytölle ja tee pitkä painallus näytön tyhjälle alueelle
- Valitse +-painike vasemmasta yläkulmasta
- Etsi avautuvasta listasta 112 Suomi tai kirjoita hakukenttään 112 Suomi
- Painamalla sovelluskuvaketta pääset Widgetin tiedot -näkymään. Valitse alhaalta ”Lisää Widget”
- Raahaa widgetti haluamaasi kohtaan
- Widget poistetaan painamalla siitä pitkään ja valitsemalla ”Poista”
Huawei
Widgettien asentamisessa on eroja eri käyttöjärjestelmissä ja puhelinmalleissa.
- Mene kotinäytölle ja ”nipistä” näyttöä.
- Valitse näytön alakulmaan ilmestyvistä toiminallisuuksista Widgetit.
- 112 Suomi -widget löytyy listalta kun listaa vierittää sivuttaissuunnassa.
- Raahaa widget haluamaasi kohtaan.
Se även
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.