Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Uusi NGeCall-järjestelmä perustuu 4G/5G-siirtotekniikkaan, kun taas nykyisin käytössä oleva eCall toimii 2G/3G-verkossa. Muutos mahdollistaa nopeamman tiedonsiirron ja parantaa tiedon luotettavuutta hätätilanteissa.
Hätäkeskuslaitos tekee parhaillaan tiivistä yhteistyötä teleoperaattoreiden kanssa NGeCallin käyttöönottoon liittyen. Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena on päivittää nykyinen eCall-ratkaisu niin, että se tukee NGeCall tekniikkaa sekä varmistaa ilmoitusten toimivuuden hätäkeskusympäristössä myös eCallin ja NGeCallin siirtymäaikana.
Vaikka osa ajoneuvojen valmistajista markkinoi jo uutta NGeCallia, Suomessa ei vielä ole valmiutta vastaanottaa ilmoituksia kyseisestä järjestelmästä.
Mikä muuttuu?
Tammikuussa 2026 voimaan tulevan EU-direktiivin mukaan uusissa ajoneuvoissa on oltava asennettuna NGeCall vuodesta 2027 eteenpäin. Järjestelmä tulee pakolliseksi henkilöautoihin, pakettiautoihin ja kevyisiin kuorma-autoihin, mutta sitä voidaan asentaa myös esimerkiksi moottoripyöriin ja raskaisiin ajoneuvoihin.
Huhtikuun 2018 jälkeen tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa on eCall-laite. Hätäkeskuslaitoksen valmius vastaanottaa ilmoituksia eCall-järjestelmästä päättyy 2G-verkon sulkemisen yhteydessä vuonna 2029. Jos ajoneuvossa on eCall, on tärkeää tarkistaa, kuinka järjestelmä päivitetään uuteen versioon. Päivityksestä voi tiedustella ajoneuvon jälleenmyyjältä.
Näin autojen hätäviestipalvelu toimii
eCall/NGeCallin avulla avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät hätäkeskukseen. Samaan aikaan ajoneuvon ja hätäkeskuksen välille avautuu puheyhteys. Onnettomuustilanteissa eCall lähettää hätäkeskukseen datapaketin, mikä sisältää tietoa muun muassa kulkusuunnasta, sijainnista, ajoneuvotyypistä, ja tiedon siitä, onko hälytys tehty manuaalisesti vai automaattisesti.
Hyvä tietää
eCall ja NGeCall ovat yleiseurooppalaisia järjestelmiä, jotka ovat viranomaisten hyväksymiä ja hätäkeskustietojärjestelmän kanssa yhteensovitettuja hätäviestijärjestelmiä. Näiden lisäksi markkinoilla on muita järjestelmiä, jotka yhdistyvät onnettomuustilanteessa autovalmistajien omiin hälytyskeskuksiin ulkomaille.
Tutustu myös
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.