Pyörä siivittää matkan tekoa sekä töihin että vapaa-ajalla
Hätäkeskuslaitoksen työntekijöillä on ollut keväästä asti mahdollisuus hankkia työsuhdepolkupyörä. Pitkään toivotulla työsuhde-edulla Hätäkeskuslaitos kannustaa työntekijöitä liikkumaan ja pitämään itsestä huolta.
Henkilöstötilanne sekä työtyytyväisyys paranivat alkuvuonna
Alkuvuoden aikana Hätäkeskuslaitokseen rekrytoitiin 61 uutta hätäkeskuspäivystäjää, sairauspoissaolot kääntyivät laskuun ja henkilökunnan työtyytyväisyys lisääntyi.
Reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustavaksi vuonna 2025
Hätäilmoituksen tekeminen reaaliaikaisella tekstinsyötöllä (RTT) tulee mahdolliseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Uusi hätäilmoitustapa auttaa erityisesti henkilöitä, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita. Hätäkeskuslaitoksella on jo otettu ensiaskelia RTT:n kehitystyössä.
112 seminaarissa keskusteltiin varautumisesta ja teknologian kehittymisestä
Hätäkeskuslaitoksen 112 seminaaria vietettiin Helsingissä 30.-31.8.2023. Sidosryhmille suunnattujen seminaaripäivien kantavina teemoina olivat varautuminen tulevaisuuteen ja uudet teknologiset ratkaisut hätäkeskustoiminnassa.
Työkykyjohtamisen kehittämisen vaikutuksia jo nyt havaittavissa
Hätäkeskuslaitoksen johtaminen on ollut viime vuosina kehittämisen kohteena ja kehittäminen jatkuu edelleen. Yksi kehittämisalueista on ennakoiva työkykyjohtaminen, jolla parannetaan henkilöstön työhyvinvointia.
Hätäkeskuslaitoksen selvitys Sauvon sorakasaan liittyvistä hätäilmoituksista on valmistunut

Hätäkeskuslaitoksen tekemä sisäinen selvitys, joka liittyi 6.5.2023 Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä olleeseen vaaratilanteeseen, on valmistunut.
Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä numero 181 tapahtui yöllä 6.5.2023 vaaratilanne, jossa keskellä ajorataa oli sorakasa. Tapahtumasta tuli Turun hätäkeskukseen 11 hätäpuhelua.
Hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonta on tehnyt hätäilmoitusten käsittelyyn sisäisen selvityksen. Selvityksen keskeisenä johtopäätöksenä oli, että ensimmäisen hätäpuhelun vastaanottaneelle hätäkeskuspäivystäjälle ei muodostunut riittävää ja hätäilmoitusta vastannutta kuvaa tapahtuman vaarallisuudesta muille tienkäyttäjille eikä tilanteeseen reagoitu riittävällä kiireellisyydellä.
Hätäkeskuslaitoksen arvion mukaan ilmoitus olisi tullut käsitellä poliisin tehtävänkäsittelyohjeen mukaisella riskianalyysilla, joka olisi johtanut tehtävän välittämiseen poliisille. Näin ei tässä tilanteessa tapahtunut. Päivystäjä on kuitenkin asianmukaisesti ilmoittanut tiellä olleesta häiriöstä tieliikennekeskukselle.
Muut tapahtumaan liittyvät päivystäjät ovat hätäpuheluita käsitellessään luottaneet ensimmäisen päivystäjän tekemään riskinarvioon ja kirjauksiin sekä siihen, että tieliikennekeskus on hoitamassa häiriötä.
− Kiinnitämme jatkossa koulutuksessa ja ohjeistuksessamme huomiota hätäpuheluiden käsittelyyn vastaavissa tilanteissa, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio toteaa.
Edit 13.7.2023 Lisätty nostokuva