Hätäkeskuslaitoksen selvitys Sauvon sorakasaan liittyvistä hätäilmoituksista on valmistunut
Hätäkeskuslaitoksen tekemä sisäinen selvitys, joka liittyi 6.5.2023 Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä olleeseen vaaratilanteeseen, on valmistunut.
Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä numero 181 tapahtui yöllä 6.5.2023 vaaratilanne, jossa keskellä ajorataa oli sorakasa. Tapahtumasta tuli Turun hätäkeskukseen 11 hätäpuhelua.
Hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonta on tehnyt hätäilmoitusten käsittelyyn sisäisen selvityksen. Selvityksen keskeisenä johtopäätöksenä oli, että ensimmäisen hätäpuhelun vastaanottaneelle hätäkeskuspäivystäjälle ei muodostunut riittävää ja hätäilmoitusta vastannutta kuvaa tapahtuman vaarallisuudesta muille tienkäyttäjille eikä tilanteeseen reagoitu riittävällä kiireellisyydellä.
Hätäkeskuslaitoksen arvion mukaan ilmoitus olisi tullut käsitellä poliisin tehtävänkäsittelyohjeen mukaisella riskianalyysilla, joka olisi johtanut tehtävän välittämiseen poliisille. Näin ei tässä tilanteessa tapahtunut. Päivystäjä on kuitenkin asianmukaisesti ilmoittanut tiellä olleesta häiriöstä tieliikennekeskukselle.
Muut tapahtumaan liittyvät päivystäjät ovat hätäpuheluita käsitellessään luottaneet ensimmäisen päivystäjän tekemään riskinarvioon ja kirjauksiin sekä siihen, että tieliikennekeskus on hoitamassa häiriötä.
− Kiinnitämme jatkossa koulutuksessa ja ohjeistuksessamme huomiota hätäpuheluiden käsittelyyn vastaavissa tilanteissa, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio toteaa.
Edit 13.7.2023 Lisätty nostokuva
Tutustu myös
Saako ihminen ambulanssin?
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.