Hätäkeskuslaitoksen selvitys Sauvon sorakasaan liittyvistä hätäilmoituksista on valmistunut

Hätäkeskuslaitoksen tekemä sisäinen selvitys, joka liittyi 6.5.2023 Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä olleeseen vaaratilanteeseen, on valmistunut.
Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä numero 181 tapahtui yöllä 6.5.2023 vaaratilanne, jossa keskellä ajorataa oli sorakasa. Tapahtumasta tuli Turun hätäkeskukseen 11 hätäpuhelua.
Hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonta on tehnyt hätäilmoitusten käsittelyyn sisäisen selvityksen. Selvityksen keskeisenä johtopäätöksenä oli, että ensimmäisen hätäpuhelun vastaanottaneelle hätäkeskuspäivystäjälle ei muodostunut riittävää ja hätäilmoitusta vastannutta kuvaa tapahtuman vaarallisuudesta muille tienkäyttäjille eikä tilanteeseen reagoitu riittävällä kiireellisyydellä.
Hätäkeskuslaitoksen arvion mukaan ilmoitus olisi tullut käsitellä poliisin tehtävänkäsittelyohjeen mukaisella riskianalyysilla, joka olisi johtanut tehtävän välittämiseen poliisille. Näin ei tässä tilanteessa tapahtunut. Päivystäjä on kuitenkin asianmukaisesti ilmoittanut tiellä olleesta häiriöstä tieliikennekeskukselle.
Muut tapahtumaan liittyvät päivystäjät ovat hätäpuheluita käsitellessään luottaneet ensimmäisen päivystäjän tekemään riskinarvioon ja kirjauksiin sekä siihen, että tieliikennekeskus on hoitamassa häiriötä.
− Kiinnitämme jatkossa koulutuksessa ja ohjeistuksessamme huomiota hätäpuheluiden käsittelyyn vastaavissa tilanteissa, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio toteaa.
Edit 13.7.2023 Lisätty nostokuva
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.