Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Hätäkeskuslaitoksen selvitys Sauvon sorakasaan liittyvistä hätäilmoituksista on valmistunut
Hätäkeskuslaitoksen tekemä sisäinen selvitys, joka liittyi 6.5.2023 Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä olleeseen vaaratilanteeseen, on valmistunut.
Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä numero 181 tapahtui yöllä 6.5.2023 vaaratilanne, jossa keskellä ajorataa oli sorakasa. Tapahtumasta tuli Turun hätäkeskukseen 11 hätäpuhelua.
Hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonta on tehnyt hätäilmoitusten käsittelyyn sisäisen selvityksen. Selvityksen keskeisenä johtopäätöksenä oli, että ensimmäisen hätäpuhelun vastaanottaneelle hätäkeskuspäivystäjälle ei muodostunut riittävää ja hätäilmoitusta vastannutta kuvaa tapahtuman vaarallisuudesta muille tienkäyttäjille eikä tilanteeseen reagoitu riittävällä kiireellisyydellä.
Hätäkeskuslaitoksen arvion mukaan ilmoitus olisi tullut käsitellä poliisin tehtävänkäsittelyohjeen mukaisella riskianalyysilla, joka olisi johtanut tehtävän välittämiseen poliisille. Näin ei tässä tilanteessa tapahtunut. Päivystäjä on kuitenkin asianmukaisesti ilmoittanut tiellä olleesta häiriöstä tieliikennekeskukselle.
Muut tapahtumaan liittyvät päivystäjät ovat hätäpuheluita käsitellessään luottaneet ensimmäisen päivystäjän tekemään riskinarvioon ja kirjauksiin sekä siihen, että tieliikennekeskus on hoitamassa häiriötä.
− Kiinnitämme jatkossa koulutuksessa ja ohjeistuksessamme huomiota hätäpuheluiden käsittelyyn vastaavissa tilanteissa, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio toteaa.
Edit 13.7.2023 Lisätty nostokuva